Blog Categorieën

10 pilaren van succesvolle branding

Vraag een nieuwe bedrijfseigenaar om u te vertellen over hun merkstrategie en de meeste zullen stoppen bij hun logo, wat betekent dat ze er geen hebben. Kleine ondernemers zien het belang van branding consequent over het hoofd en doen dit op eigen risico. Dit probleem blijft zelfs bestaan in grote organisaties waar het begrip en het gebruik van een sterk merk kan verwateren, vervormen of verkeerd gecommuniceerd worden. Inzicht in de rol die branding speelt in uw bedrijf, de strategieën erachter en de pijlers van succesvolle branding zal uw kans op succes enorm vergroten.

In deze blog vindt u de 10 pijlers van succesvolle branding die marketeers kunnen gebruiken om hun merk te vestigen of opnieuw te evalueren.

1. Doel van branding

Uw merkdoel is de zinvolle reden waarom uw merk bestaat. Om je doel te bereiken, moet je kijken naar wie je dient. Uw bedrijf lost een probleem op voor iemand. Of dat probleem nu honger, dorst, een lekke band, de noodzaak om van A naar B te komen, of een gebrek aan ervaring in een bepaald vakgebied is, u biedt een oplossing voor een probleem dat uw ideale klant nodig heeft of wil, om op te lossen.

Zodra uw oplossing die leegte vult, is er een gevoel van tevredenheid bij uw publiek dat een emotie oproept. Zelfs een accountant die belastingaangiftes doet, zorgt voor tevredenheid. Ze bevrijden hun klanten een jaar lang van de stress van de fiscale verantwoordelijkheid. Het identificeren van de emotie die uw klant zal voelen op de achterkant van uw oplossing ontsluit het zinvolle doel. Door de impact die dat op hun leven kan hebben (al is het maar voor een kort moment) en het doel van uw merk, gaat het er niet om hoeveel winst uw bedrijf kan maken, maar hoeveel mensen het kan beïnvloeden.

Neem bijvoorbeeld TOM’s, een voornamelijk online schoenenbedrijf. Zij hebben een online winkel, u betaalt met uw kaart en uw nieuwe schoenen worden aan uw deur geleverd. Eenvoudig. Wat TOM’s onderscheidt van andere schoenfabrikanten is hun merknaam. De zinvolle reden waarom ze bestaan is om het leven te verbeteren. Voor elk paar schoenen dat u koopt, zullen TOM’s een persoon in nood helpen. Dat geeft de klant niet alleen een goed gevoel over het overhandigen van zijn geld, maar ook elke persoon die voor TOM’s werkt zal het gevoel hebben dat ze een verschil maken in het werk dat ze doen.

2. Visie

Uw visie is waar u uw bedrijf in de toekomst wilt zijn. Nadenken over waar u wilt dat uw bedrijf is een essentieel onderdeel van het creëren van een merk. Het gaat om het projecteren van uw merk in de toekomst en het schilderen van een beeld van uw toekomstige merk. We hebben de neiging om meer voor anderen te doen dan voor onszelf. Als je teruggaat naar het merkdoel en je beseft dat je merk invloed heeft op het leven van anderen, kun je wat ambitieuzer zijn over de toekomst.

Waar wil je over 10 jaar zijn en hoe ziet dat toekomstige merk eruit? Hoe groot is je uitbreidingsplan? Gaat u uw productaanbod uitbreiden? Hoe ziet het succes van uw bedrijf eruit? Dit zijn allemaal belangrijke vragen die u zich moet stellen bij het opbouwen van uw merk. Uw visie moet groot genoeg zijn om te inspireren. Maar niet te groot voor mensen (binnen het merk) om er in te kopen.

De visie van Microsoft was om “Een computer op elk bureaublad in elk huis” te zetten. Deze visie was groot genoeg om een beweging te inspireren zonder te groot te zijn voor het leiderschapsteam om er in te kopen.

3. Missie van branding

Uw missie is een intentieverklaring die zowel het doel als de visie van uw bedrijf omvat. Het is een verbintenis om het leven van de mensen die u dient te beïnvloeden en te leveren wat u belooft terwijl u op weg bent naar uw toekomstige merk. Het verschuift het paradigma van de visie en missie van wat u wilt bereiken naar wat u wilt geven. In het leven van je doel wordt je missie een self-fulfilling prophecy.

Merken op een geëngageerde missie in lijn met hun doel en visie zetten de toon voor een sterke werkcultuur. Degenen die elke dag naar hun werk komen en het gevoel hebben deel uit te maken van iets dat groter is dan zijzelf, hebben betekenis in het werk dat ze doen, wat geluk inboezemt. Merken die opscheppen over gelukkige mensen stralen dit uit door hun interacties en worden net zo bekend om hun houding als om de oplossing die ze bieden.

Starbucks mission statement optimaliseert een engagement dat met een vleugje visie wordt gefilterd door het doel: het inspireren en voeden van de menselijke geest – één persoon, één beker en één buurt tegelijk.

4. Waarden

Merkwaarden zijn de regels van engagement en het morele kompas voor de manier waarop je zaken doet. Als uw missie uw overkoepelende betrokkenheid bij het bereiken van uw visie voor de toekomst bepaalt, dan zijn uw waarden de gedragsverplichtingen in uw dagelijkse activiteiten.

Zoals alle elementen van branding zijn ze in de eerste plaats intern. Het spreekt voor zich dat uw waarden in lijn moeten zijn met uw doel, visie en missie, maar communicatie is de sleutel. Het communiceren van kernwaarden zorgt er vaak intern voor dat iedereen vanuit hetzelfde hymneblad zingt en dat er bij elke interactie een gezamenlijke onderliggende boodschap is.

Mensen die ons kennen, weten wat onze kernwaarden zijn, niet omdat we ze vertellen, maar vanwege ons handelen en gedrag in de loop van de tijd. Hetzelfde geldt voor merken. Het is vandaag de dag gebruikelijk om je kernwaarden op een speciale pagina van je website op te sommen, maar zonder de acties die bij de woorden horen zijn ze niet veel meer dan content marketing.

Zappos, een online retailer, laat zien wat de mogelijkheden zijn van een merk dat zijn kernwaarden leeft in de manier waarop het zich gedraagt. Van de manier waarop ze met klanten omgaan tot de manier waarop ze talent aanwerven, alle beslissingen en acties worden gefilterd door hun waarden.

Hier zijn de kernwaarden waar Zappos naar leeft:

  • Lever WOW door Service
  • Omhelzing en Drive Change
  • Creëer plezier en een beetje vreemdheid
  • Wees Avontuurlijk, creatief en open-minded.
  • Groeien en leren nastreven
  • Open en eerlijke relaties opbouwen met communicatie
  • Pas branding op elk kanaal toe
  • Bouw een positief team en een gezinsgeest op
  • Doe meer met minder
  • Wees gepassioneerd en vastberaden
  • Wees nederig
  • Hoe beïnvloedt dit de manier waarop hun publiek hen ziet? Door deze kernwaarden na te leven, inspireren ze klanten

5. Positie

De positie die uw merk inneemt op de markt komt neer op uw publiek, de concurrentie en de onderscheidende factoren. Wanneer u weet tot in detail wie uw publiek is, wat ze leuk vinden of niet, is hun gedrag van het grootste belang. Als u begrijpt wat hun problemen zijn, dan kunt u beginnen te begrijpen wat de beste manier is om hen aan te spreken.

Uw concurrentie is waarschijnlijk al in dienst van uw beoogde publiek, dus het begrijpen van hun aantrekkingskracht, evenals hun sterke en zwakke punten. Stelt u in staat om mogelijkheden aan het licht te brengen. Differentiatoren zijn de reden waarom uw publiek zich u zal herinneren. Wat maakt u anders dan uw concurrentie? Waarom zou uw publiek voor u moeten kiezen? Zelfs als uw concurrentie op papier over u heen torent in termen van capaciteiten, kunt u altijd iets vinden dat u onderscheidt en u gedenkwaardig maakt.

Toen Avis zich op de autoverhuurmarkt begeeft die gedomineerd wordt door Hertz, hebben ze zich creatief gepositioneerd met hun slogan: “We zijn slechts nummer 2, maar we doen ons best”. Daarmee vestigden zij zich op de markt en namen zij marktaandeel van de concurrentie.

merkpijler- avis

6. Persoonlijkheid

Merkpersoonlijkheid moet een weerspiegeling zijn van wie uw publiek is en wat hen aanspreekt. Samen met de positie die u in de markt wilt innemen. Uw publiek wil zichzelf, of de beste versie van zichzelf, in uw merk zien, dus wanneer een merk de persoonlijkheid van de aspiraties van hun publiek in beeld brengt. Resoneren ze op een krachtig niveau.

Neem Mercedes als voorbeeld. De persoonlijkheid van het luxeautobedrijf communiceert vertrouwen, verfijning en exclusiviteit, die de aspiraties van het publiek aanspreken. Red Bull heeft zich ook aangesloten bij extreme sporten en projecteert een energieke, jeugdige en avontuurlijke persoonlijkheid die de aspiraties van het publiek aanspreekt.

7. Tone of voice en taal

Toon- en taalkeuzes zijn een verlengstukje van je persoonlijkheid en moeten ook een afspiegeling zijn van je publiek. Beide zijn altijd belangrijk geweest, maar in het huidige inhoudelijke tijdperk is het belang ervan vergroot. Als mensen gebruiken we misschien een andere toon en een andere taal, bijvoorbeeld je oma versus je beste vriendin. Wanneer je je communicatie hebt omgekeerd en met je oma hebt gesproken zoals je met je beste vriendin zou doen. Is de kans groot dat je toon niet met haar zal klinken. Als je als merk 18-24-jarige mannelijke skateboarders wilt aanspreken. Zal de formaliteit en de energie van de taal die je gebruikt anders zijn dan wanneer je publiek 35-50-jarige vrouwelijke foodies is.

Als het gaat om resonantie, moeten we altijd teruggaan naar de bron van wie we willen resoneren en vragen: “Wat willen ze”?

Probeer je taal en je stemgeluid vast te spijkeren, niet met starre regels maar met flexibele gidsen. Mozilla gebruikt deze strategie en binnen hun gidsen vindt u toepasbare voorbeelden zoals; “Het is oké om slim te zijn. Maar niet alleen voor zijn eigen bestwil (of omdat we te verliefd zijn op onze eigen woorden)”.

Uw merk moet nog steeds authentiek zijn, dus geef uw personeel de autonomie om menselijk te zijn en stuur ze tegelijkertijd aan met flexibele gidsen.

8. Kernboodschap

Nu u uw publiek, positie en persoonlijkheid van uw merk kent, beschikt u over de informatie die nodig is om een effectieve kernboodschap op te stellen waarvan de hoeksteen uw onderscheidend vermogen is. In de geest van uw publiek bent u één ding. Dit is erg belangrijk binnen branding. Dat ene ding is uw differentiator en daar moet uw kernboodschap omheen gebouwd worden.

Uw kernboodschap ligt ten grondslag aan en moet worden verwerkt in alle vormen van communicatie. U kunt hier een beknopte en gedenkwaardige tagline van maken, maar de kernboodschap zelf kan maximaal twee zinnen zijn.

Het moet kort genoeg zijn voor het interne personeel om te onthouden, maar lang genoeg om impactvol te zijn. Het kan worden uitgedrukt in vele verschillende vormen, maar moet altijd naar huis brengen wat u wilt dat uw publiek zich herinnert.

De kernboodschap van Geico is beknopt en to the point. Het omvat wie het is, wat de differentiator is en het voordeel voor het publiek. “15 minuten of minder kan je 15% of meer besparen op de autoverzekering.”

Deze dubbelganger is neergezet als een tagline met hoe beknopt het is, maar het kan worden toegepast en aangepast in alle communicatie met de onderliggende boodschap. “We besparen u tijd en geld als het gaat om uw autoverzekering”.

9. Merkidentiteitssysteem

Uw merkidentiteitssysteem is een verzameling van visuele elementen die samenwerken om de look en feel van uw merk te vormen. Een logo op zich heeft weinig impact omdat het een enkele visuele representatie is en geen look and feel kan bieden voor het merk op zich.

De rol van de visuele identiteit is het triggeren van brand recall en een visuele identiteit met tal van verschillende visuele elementen die als een team werken om een look and feel te creëren. Dit heeft een veel grotere kans om die visuele verbinding te maken en die herinnering te triggeren.

Een merkidentiteitssysteem omvat:

  • Primair logo
  • Secundair Logo
  • Lockup-varianten
  • Kleurenpalet
  • Typografie
  • Beeldstijl
  • Grafische Bibliotheek
  • Gids voor merkstyling
  • Uitdrukking van uw brand

Als de rijkste man ter wereld zei Jeff Bezos: “Jouw merk is wat de mensen over je zeggen als je niet in de kamer bent”. In essentie is je merk je reputatie en daarom is elke interactie met je publiek, of merkuitdrukking, een bouwsteen van je merk.

Of het nu visueel, hoorbaar of ervaringsgericht is, je merk heeft behoefte aan consistentie is de expressie ervan. Elke uiting die off-brand is, of het nu gaat om gedrag dat niet in lijn is met waarden. Beslissingen die niet in lijn zijn met de visie of visuele uitingen die niet in lijn zijn met de richtlijnen van het merk. Uw merk wordt beschadigd.

De sleutel tot merkuitdrukking is alignment. Elke hierboven genoemde pijler moet worden uitgelijnd met de pijler ervoor, zodat er een consistente boodschap is op elk raakvlak.

Het beste voorbeeld van consistentie is de koning van de moderne branding, Apple. Sinds Steve Jobs in 1997 weer in de schoot geworpen is, heeft Apple zijn koers gewijzigd. Alles werd vereenvoudigd. Het doel, de visie, de missie, de waarden, de persoonlijkheid, de taal, de tone of voice, de kernboodschap, de merkidentiteit en de expressie. We weten allemaal wie ze zijn, we weten allemaal waar ze voor staan en of je nu wel of niet deel uitmaakt van de cultus die ze volgen. Je kunt niet anders dan ontzag hebben voor hun merk.

Het is veilig om aan te nemen dat de meeste ondernemers hun bedrijf starten in de hoop dat het succesvol zal zijn. Ook zijn er maar weinig die zich goed genoeg positioneren om dat bedrijf de beste kans op overleving.

Tekstbureau Albagora logo footer

Content marketing

Tekstbureau Albagora
5.0
Gebaseerd op 7 recensies
powered by Google

Algemeen

Contact informatie

maandag   24 uur geopend
dinsdag     24 uur geopend
woensdag  24 uur geopend
donderdag 24 uur geopend
vrijdag       24 uur geopend
zaterdag    24 uur geopend
zondag      24 uur geopend

Laan van Nieuw Oost-Indië 125
2593 BM Den Haag

info@albagora.nl

Copyright 2020 Albagora © Villamalusa  Alle rechten voorbehouden

DMCA.com Protection Status

Chat openen
Stel hier vrijblijvend je vraag
Hallo,
Hoe kunnen we je helpen?