Blog Categorieën

Copywriting: de complete gids met alles wat u moet weten ✍️

Wat behandelen we in deze copywriting gids?

  • Wat is copywriting?
  • Waarom copywriting zo belangrijk is
  • Wat doet een copywriter?
  • Bepaal je marketingplan
  • Het product dat u verkoopt begrijpen is het belangrijkste
  • Maak waardevolle content voor je website
  • Content die verkoopt
  • AIDA
  • Copywriting en emotie
  • De kracht van woorden
  • USP’s
  • CTA

wat is copywriting?

Copywriting is de praktijk van het maken van geschreven tekst om te informeren, te inspireren of te overtuigen. In de meeste gevallen wordt copywriting gebruikt om de verkoop en conversies te verhogen. De media waar copywriting wordt toegepast zijn onder andere verkoopbrieven, blogberichten, advertenties en social media berichten.

Waarom copywriting zo belangrijk is

Is het in dit tijdperk van video en podcasts nog steeds belangrijk om te schrijven?

In één woord: ja.

Hier zijn enkele van de voordelen die je kunt krijgen door goed te worden in copywriting:

Krijg hogere conversiepercentages op belangrijke pagina’s
Verbetering van de structuur en de stroom van de artikelen
Krijg meer betrokkenheid bij sociale-mediaposten
Laat meer mensen uw inhoud delen
Begrijp de behoeften en wensen van uw klant
Met andere woorden: copywriting kan bijna elk element van uw marketing verbeteren.

Dit geldt uiteraard ook voor artikelen en verkooppagina’s. Maar copywriting speelt ook een rol bij het creëren:

Videoscripts
Blog postkoppen
Webpagina metabeschrijvingen
Outreachingsmails
YouTube-video’s
Podcast-beschrijvingen
Interview vragen
Facebookberichten
Persberichten
Over pagina’s kopiëren

Wat doet een copywriter?

Natuurlijk brengt een copywriter het grootste deel van zijn of haar dag door met schrijven. Er is echter meer aan de hand met het werk van een copywriter dan het zetten van woorden na woorden.

In feite besteden ervaren copywriters veel tijd aan het leren over hun klanten. Ze investeren ook tijd in het begrijpen van hoe het product waar ze over schrijven hun prospects kan helpen.

Als u kopieën schrijft voor uw eigen product of dienst, dan weet u waarschijnlijk al wat het is, hoe het werkt en hoe het zich verhoudt tot de concurrentie. Het is dus uw taak om te leren over de gedachten, angsten en verlangens van uw publiek. En hoe ze deze dingen in hun hoofd verwoorden. Op die manier kun je een kopie schrijven die direct tot hen spreekt.

In hoofdstuk 2 van deze gids ga ik dieper in op hoe je dit doet.

Bepaal jouw content plan

Wil je structureel hoogwaardige content creeeren, dan is een goed voorbereiding essentieel. Content maken kost veel tijd en zonder duidelijk plan bereik je niet e juiste mensen.

In dit hoofdstuk krijg je praktische handvatten voor het bepalen van een werkbare contentstrategie. Houd je strategie klein of maak haar zo groot als je wilt, en overschat jezelf vooral niet . Begin bescheiden en breid dan langzaam uit. Zo voorkom je dat je te hard van stapel loopt en het plezier onderweg verliest.

Wat doe jij anders?

Als je wilt opvallen bij klanten, moet je opvallend zijn. Het is een open deur, maar het wordt toch vaak vergeten. Neem als voorbeeld een makelaars-kantoor. Als je op een willekeurige makelaarssite kijkt, staat er vaak iets als:

  • betrouwbaar
  • beste prijs
  • kennis van de markt
  • altijd bereikbaar

Kijk naar een collega-makelaarskantoor en je leest precies hetzelfde. Hoe maak je dan een keuze tussen deze kantoren? Vaak gebeurt dat na een persoonlijk gesprek, want iemands karakter kun je niet kopiëren. Heeft de makelaar een goed verhaal en vrtrouw je hem of haar, dan ga je met elkaar in zee.

Denk na over de onderscheidende puten

Met content wil je jouw persoonlijkheid tonen, anders behoor je tot de dertien in een dozijn. Dit kun je doen door vooraf na te denken over je unique selling points, je onderscheidende vermogen. Trainer, schrijver en content-marketingexpert Cor Hospes noemt dixit je -ste’/ Ben jij de bestem leukste, aardigste, grappigste, eigenzinnigste of compleetste? Bepaal dit voor jezelf, maak het waar en draag het uit. Grote bedrijven doen dit ook:

-Coolblue is het aardigst en doet alles voor een glimlach

-Bart Smit is de beste in games en organiseert regelmatig nachtelijke campagnes.

-bol.com is de grootste webwinkel van Nederland.

Waarin ben jij het ”-ste? Bepaal het voor jezelf en laat het zien. Anders word je misschien de nietszeggendste. En dat zou jammer zijn.

Stel een manifest op

Content maken is verslavend en je kunt fulltime met copywriting bezig zijn. Zoveel tijd heb je echter niet en je zou niet de eerste zijn die te ambitieus begint. Gelukkig kun je deze valkuil eenvoudig vermijden door het opstellen van een manifest.

In een manifest bepaal je wie je bent en wat je doet. Hiervoor moet je eerst duidelijk beeld hebben van jezelf of je bedrijf. Dit krijg je door het stellen van vragen als:

  • Wie ben ik?
  • Waar sta ik voor ?
  • wat wil ik bereiken met mijn content?
  • wat wil ik veranderen in de wereld?
  • Welke visuele en tekstuele stijl past daarbij?

Denk goed na over deze vragen, want ze bepalen de toekomstige richting van je content-inspanningen. Ze zorgen voor een lijn en structuur. Het wordt vbezoekers direct duidelijk wat ze kunnen verwachten als ze online met je in aanraking komen.

Maak keuzes aan de hand van je manifest

Heb je goed naar de vragen gekeken en ze beantwoord? Dan kun je de volgende keer dat je een bericht maakt of een nieuw platform uitprobeert je manifest gebruiken:

  • Past het bericht bij mijn content-doelen?
  • Staat het di echt bij mezelf?
  • Past het bij mijn andere content-uitingen?

Is het antwoord ja, dan zit je goed.

Weten waarom je iets doet en hoe je wilt overkomen, is ontzettend belangrijk. Met een manifest dwing je jezelf om daarover na te denken en geef je je content een duidelijk gezicht.

Maak een content-plan en houd je eraan

Een derde strategie voor het succesvol inzetten van content is het opstellen van een content-plan met meetbare doelen. Dit plan geeft richten en focus met als voordelen:

  • Je weet precies wat je moet doen.
  • Je dwingt jezelf om doelen te behalen.
  • Door te focussen ben je productiever
  • via kleine stapjes kom je verder.
  • Je maakt content met een plan en doet dus niet zomaar wat)
  • Je behaalt onderweg successen en dat geeft energie.

Over het opstellen van een content-plan zijn boeken vol geschreven, dus daar ga ik hier niet op in. Ik beperk me tot een eenvoudig stappenplan, dat minstens zo effectief is:

Stap 1: bepaal je doelen: wat wil je met content bereiken?

Als copywriting deskundige begin je allereerst met het opstellen van een aantal meetbare doelen. Wat wil je via content bereiken? Wil je bijvoorbeeld meer bezoekers op je website? Meer nieuwsbriefabonnees? Of meer aanvragen via LinkedIn? Koppel bij voorkeur een tijdspad aan je doelen. Benoem geen dolen waar je weinig invloed op hebt. Dir jaar 100k omzet behalen” is een doel, maar je kunt je klanten niet dwingen. Bedenkt daarom de stappen die je kunt zetten om het doel haalbaar te maken.

Stap 2: bepaal je doelgroep

Als je geen duidelijke boodschap hebt, voelt niemand zich echt aangesprokenen. Kijk daarom naar je huidige klanten en achterhaal wat zij online doen. Welke klanten wil je graag hebben en bereik je nu onvoldoende? Wat doet deze doelgroep online? Probeer dit zo goed mogelijk in kaart te brengen en vraag het ook aan kanten. Dat kan persoonlijk, maar ook via online enquete. Hoe beter jij je doelgroep en hun problemen en dromen kent, hoe beter je er met content op in kunt spelen.

Stap 3: bepaal je kanalen

Je weet nu wat je doelen zijn en wie jeideale klanten zijn. De volgendestap is het kiezen van kanalen . Waar zijn potentiële klanten te vinden eno op welke platform wil jij actief zijn? Wees realistisch bij je keuze. Overal goed in zijn is ondoenlijk en kost ontzetten veel tijd. Zet liever een of twee kanalen goed in dan verschillende kanalen haft te benutten. Maak je content als een team? Zet alle gebruikte kanalen dan in een overzicht, bijvoorbeeld in Exel. Oud deze manier weet iedereen welke platforms jullie in kunnen zetten.

Stap 4: maak content

Door middel van copywriting content laat je zien wie je bent en waar jouw bedrijf voor staat. Het mooist is als je content zelf maakt, maar je kunt ook bijdrages van anderen dlene, reageren op discussies enzovoort. Dit hangt mede af van de tijd die je hebt.

Stap 5: vergroot je bereik

Je hebt weinig aan waardevolle content die niemand ziet. Je wilt een groot bereik en dat kan op talloze manieren. Zo kun je meer socialemediavolgers krijgen via tools, het optimaliseren van artikelen voor zoekmachines of de inzet van advertenties. Een strategie die altijd werkt, is het dlene van waardevolle informatie op een platform waar veel potentiële klanten zich bevinden. Schrijf bijvoorbeeld een inhoudelijke sterk blogartikel voor een populaire site en bied hem aan als gastbijdrage. Bloggen op LinkedIn kan ook goed werken. Vergeet niet te bewijzen naar je website, sociale media-kanalen en eventueel weblog en niewusbrief.

Stap 6: meet je succes

Met welke inspanningen behaal je je doelen en welke leveren weinig op? Er zijn verschillende diensten waarmee je dit kunt meten, zoals Google analytics. Door consequent te meten en te bestuderen wat werkt kun je je content strategie perfectioneren.

Klaar voor de reis

Content maken is leuk, zeker als het aanslaat en likes, retweettws en reacties oplevert. Maar wat schiet jouw bedrijf ermee op? Van alleen complimenten kun je niet leven.

In dit hoofdstuk kreeg je praktische tips voor het bepalen van je eigens stem het afbakenen van je werkzaamheden. Met meetbare doelen en een content strategie wordt content creeeren steeds eenvoudiger. Je hebt je koers bepaald en bent klaar voor de reis, die we in de volgende stukken gaan beleven.

Het product dat u verkoopt begrijpen is het belangrijkste

De eerste stap in een copywritingproject is het volledig begrijpen van het product dat u verkoopt. David Olgilvy, een legendarische copywriter, staat er bekend om dat hij drie weken lang nauwgezette studie heeft verricht om een winnend concept voor een Rolls-Royce-reclame te bedenken. De laatste kop luidt: “Met 60 mijl per uur komt het hardste geluid in deze Rolls-Royce van de elektrische klok”. Het kostte hem zoveel tijd om een detail te vinden dat dwingend genoeg was om een Rolls-Royce te verkopen.

En als Ogilvy er zo lang over deed om zo’n belangrijke verkoopfunctie te ontdekken, dan is het zeker de moeite waard om de tijd te nemen om uw product te bestuderen en te leren welke functies uw klanten zullen opvallen. Dat is het echte doel van dit hoofdstuk – om erachter te komen wat uw product uniek maakt en welke voordelen en functies uw klanten zullen aanspreken.

Dit is stap 1 voor elk copywriting project

Het goede nieuws is dat u als ondernemer of bloghouder uw product al van binnen en van buiten kent. U kent de functies, begrijpt hoe het werkt en kent de voordelen die het uw klanten biedt. Dit biedt een goed uitgangspunt voor het schrijven van copywriting. In plaats van diepgaand onderzoek te moeten doen, kunt u beginnen met op te schrijven wat u al weet. U hoeft geen urenlang onderzoek te doen naar het product en aantekeningen te maken.

Aan de andere kant is het nog steeds de moeite waard om de stappen in dit hoofdstuk te volgen om alle details van uw product vast te leggen. Door een volledige productbeschrijving op te schrijven, samen met een lijst van de kenmerken en voordelen, slaat u deze belangrijke informatie op, waar u in latere hoofdstukken naar terug kunt verwijzen. Het is beter om alles op één plek op te slaan, zodat u het altijd binnen handbereik heeft.

Dus voordat u begint met het schrijven van een kopie, vult u de volgende oefening in om een beschrijving van uw product of dienst op te schrijven. Nadat u klaar bent, weet u elk detail van wat u verkoopt en hebt u een beter idee over hoe u het moet verkopen.

Een productbeschrijving maken

Ga aan de slag door de volgende vragen over uw product te beantwoorden (het kan zijn dat de vragen iets moeten worden aangepast als u een dienst verleent in plaats van een product te verkopen).

Om elke stap van het proces te illustreren, maken we een hypothetisch product waarnaar we kunnen verwijzen in deze handleiding met de titel “Eenvoudig enquêtetool”.

Vraag 1: Hoe zou je zelf het product omschrijven?

Geef voor deze vraag een eenvoudige, twee tot drie zinnen tellende beschrijving van het product. Het hoeft niet super lang of gedetailleerd te zijn en u hoeft zich geen zorgen te maken over het geven van een chique antwoord. Schrijf gewoon een korte beschrijving op alsof u het product aan een klant beschrijft.

Vraag 2: Wat is uniek aan uw product?

Het doel hier is om iets unieks of bijzonders aan het product te herkennen. Wat heeft dit product te bieden wat anderen niet bieden? Wordt het in de VS gemaakt? Is het gemakkelijk te installeren? Biedt het analyses die andere sites niet bieden?

Uiteindelijk zult u dit gebruiken om een uniek verkoopvoorstel (USP) te identificeren. Een USP is iets unieks dat andere bedrijven niet aanbieden. Is er iets bijzonders aan uw product? Is er iets dat het onderscheidt van de concurrentie? Neem hier iets op over het product dat het bijzonder of uniek maakt.

Vraag 3: Wat is het grote voordeel dat uw product biedt?

U wilt niet alleen weten hoe uniek een product is, maar u wilt ook weten welk voordeel het oplevert voor de klant. Veel bedrijven stoppen bij het beschrijven van het product en gaan niet verder met het overbrengen van het voordeel van het gebruik ervan.

Een bedrijf kan bijvoorbeeld praten over hoe ze webanalysesoftware aanbieden, maar klanten niet vertellen over het voordeel van het gebruik van de dienst. In plaats daarvan moeten ze klanten vertellen dat de software hen helpt een meer winstgevende site te bouwen, meer inkomsten per klant te genereren, of iets anders in die zin te bereiken. De focus zou moeten liggen op het bieden van een voordeel, niet alleen het beschrijven van de service.

Vraag 4: Welke pijn hangt er aan uw product?

Mensen kopen over het algemeen om een van de twee redenen – om hun plezier te vergroten of om de pijn te minimaliseren. In de vraag hierboven hebben we het voordeel geïdentificeerd dat “het plezier zou verhogen;” in deze vraag zullen we identificeren welke pijn wordt geminimaliseerd door het gebruik van het product.

Een autoverzekeraar zou bijvoorbeeld zo’n kop kunnen gebruiken: “Betaalt u te veel voor uw autoverzekering? De advertentie zou dan gaan praten over hoe de meeste klanten meer betalen dan ze nodig hebben voor een autoverzekering, en hoe bedrijf X hen meer geld kan besparen (wat iets is wat vergelijkbaar is met wat GEICO momenteel doet). Het doel van de advertentie is om zich eerst te concentreren op de pijn, en dan te praten over hoe bedrijf X die pijn verzacht.

Een andere optie is om de advertentie te richten op het plezier dat klanten ervaren van het besparen van geld. Het zou een kop als deze kunnen gebruiken: “Hoe ga je het geld uitgeven dat je bespaart met behulp van [Specifieke Autoverzekeringsmaatschappij naam hier]?” In plaats van zich te concentreren op de pijn, vestigt het de aandacht op het plezier dat wordt ervaren door over te stappen naar een andere verzekeraar (dat is wat GEICO deed in 2008 met hun ³”het geld dat je zou kunnen besparen³” advertenties).

Vaak is focussen op de geëlimineerde pijn effectiever dan focussen op het geleverde plezier, maar beide benaderingen kunnen worden getest om hun effectiviteit te evalueren.

Vraag 5: Welke voordelen biedt uw product?

Het eerste wat u wilt doen om deze vraag te beantwoorden is elk van de kenmerken van het product opschrijven. Het kan zijn dat u ze niet allemaal in uw kopie gebruikt, maar u wilt ze op zijn minst allemaal op één plaats noteren, zodat u ze indien nodig binnen handbereik hebt. Sommige producten hebben veel functies, andere hebben minder. Hoe dan ook, zet hier al uw productfuncties op een rijtje met een korte beschrijving van elk van deze functies.

Naast het opsommen van de functies, zorg ervoor dat u het voordeel van elk product op een rijtje zet. We praten later meer over de voordelen, maar kortom, klanten geven meer om de voordelen van de functies dan om de functies zelf (maar het kan zijn dat u nog steeds de functies in uw exemplaar moet vermelden, dus zorg ervoor dat u ze allemaal hier opneemt).

Klanten geven bijvoorbeeld meer om hogesnelheidsinternet dat hen helpt om zonder onderbreking streaming video’s te bekijken dan internet dat 15 mbps downloadsnelheden biedt. De “15 mbps” is in dit geval een functie, en “streaming video’s zonder onderbreking” is het voordeel van de functie. Neem nu de functies van uw product en het bijbehorende voordeel op.

Zoals u kunt zien aan deze voorbeeld-antwoorden, is er een groot verschil tussen functies en voordelen. Kenmerken zijn de technische aspecten van het product en de voordelen zijn de manier waarop die functies klanten helpen om iets te bereiken wat ze willen bereiken. Het is goed om beide vast te leggen, maar we zullen in een later hoofdstuk meer vertellen over het belang van de voordelen.

Nu we de tijd hebben genomen om uw product te begrijpen en de functies ervan vast te leggen, gaan we verder met de andere cruciale stap in het copywritingproces.

Maak waardevolle content voor je website

Je producten en diensten laten zien, altijd bereikbaar zijn en meer klanten werven: als ondernemer kun je niet zonder website. Een website lanceren is echter pas het begin, want als er geen bezoekers komen, heb je er niets aan. Bovendien wil je dat jouw bezoekers actie ondernemen, anders blijft het bij ‘kijken en niet kopen’.

In dit hoofdstuk vind je waardevolle tips voor betere content op je website. Ook ontdek je hoe je met enkele eenvoudige ingrepen meer rendement uit bezoekers haalt.

Heb je wel copywriting nodig op jouw website?

Je hoort mensen wel eens zeggen dat ze geen website nodig hebben en misschien denk jij er net zo over. Via sociale media kom je al in contact met klanten, dus wat is de toegevoegde waarde van een website? Ik geef je drie redenen waarom je toch niet zonder kunt:

1: Op jouw website ben jij de baas

Socialemediaplatforms lenen zich uitstekend voor het aangaan en onderhouden van relaties. Op sociale media bepaalt een ander echter de voorwaarden, terwijl je op je eigenweesite zelfs bepaalt wat je plaatst en hoe het eruit ziet. Als je relaties aangaat op social media en voortzet via je websit4e, heb je meer mogelijkheden om je boos chap uit te dragen op jouw manier.

2: Mediagebruik is vluchtig

Facebook is momentteel veruit het populairste sociale netwerk in Nederland, maar wie zegt dat dit zo blijft? Het Nederlandse Hyves had tijdens zijn hoogtijdagen in 2009 zo’n 8 miljoen gebruiker. Vier jaar later stopte de site als sociaal netwerk. Volgens op een sociaal platform zijn waardevol, maar zij kunnen afhaken of de dienst kan stoppen. Dan raak je jouw bereik kwijt.

3: Externe partijen kunnen hun voorwaarden aanpassen

Facebook heeft een aantal controversiële wijzingen in zijn voorwaarden doorgevoerd. Dat recht hebben op dooprichters, maar het stemt wel tot nadenken. Op jouw website bepaal jij de voorwaarden, in jouw belang.

Zoals je is het nog steeds belangrijk om een website te hebben. Je kunt er doen wat jij wilt en je hoeft niet bang te zijn voor nadelige wijzingen. Dat is een geruststellende gedachte.

Zo houd je rekening met ongeduldige internetters

Als je lang bezig bent met dezelfde werkzaamheden, ligt bedrijfsblindheid op de lier. Daarom een korte opfriscursus effectief schrijven voor het we. Je website wordt doelgericht als je de tips consequent toepast:

  • Het belangrijkst is dat je bezoekers vasthoudt op je website. De eerste tien seconden zijn daarbij essentieel. Als je site niet de aandacht trekt. Of joust te veel prikkels geeft, haken bezoekers snel weer af.
  • De title van een pagina is een van de eerste dingen die een bezoeker ziet. Gebruik die kostabbare ruimte optimaal en kom direct ter zake.
  • Hoe beter jij jouw ideale klant kent, hoe beter je op zijn wensen in kunt spelenen. Steek daarom tijd in doelgroeponderzoek en noteer wat werkt en wat niet.
  • Beschouw een bezoeker op je webpagina niet als het eindresultaat, m aar als het begin. Wat wil je dat hij nu doet? Denk altijd een paar stappen vooruit om meer rendement uit je website te halen.
  • Stimuleer interactie op je website en zorgt dat bezoekers ‘iets’ doen, of dit nu het bekijken van producten of het plaatsen van een reactie onder een blogartikel.
  • Interentters zijn ongeduldig en lezen slecht. Zorg daarom dat je webpagina’s overzichtelijk en leesbaar zijn en bied geen ruimte voor twijfel.
  • Internetlezers lezen in een F-patroon. Ze beginnen links bovenin, lezen de paginatitel, een paar regels naar onderen en misschien de eerste tussenkop. Trek op deze plaatsen de aandacht en stuur de kijkrichting van bezoekers. Zo leg je jouw ‘producten’ in het zicht.

Maak een betere homepage

De homepage is een belangrijke pagina op je website. Je wekt er vertrouwen, wijst bezoekers de weg en attendeert hen op belangrijke pagina’s. Met de volgende tips maak je een betere homepage:

1: Stel je belangrijkste doel centraal bij copywriting

Reservbeer de beste plek op je homepage voor je belangrijkste doel. Wat is het allerbelangrijkste dat een bezoeker op je website kan doen? Zet dat bovenaan.

Boven aan de homepage van TNT staan twee grote kaders: ‘Boek uw zending’ en ‘Volg uw zending’. Bij de NS is het net zo duidelijk, met twee invoervelden: ‘Van’ en Naar’ en een knop ‘Plan’. Beide bedrijven zetten het belangrijkste doel van hun bezoekers volop in de schijnwerpers. Doe dit op je homepage ook.

2: Benadruk als copywriter het voordeel voor je lezer

Internetters lezen slecht. Vertaal belangrijke doelen daarom in een korte en krachtige tekst, die de lezer verleidt op een knop of link te klikken. Bij een foto op de website van de ANWB staat : ‘We belonen veilige rijders met extra korting op onze Autoverzekering.’ Daaronder staat een opvallende knop met de tekst: ‘Tot 30% korting’ . Klikken wordt zo wel erg verleidelijk.

3: Versterk je belangrijkste actie met een afbeelding

Ondersteun je belangrijkste actie met eenopvallende foto. Hier bestaat zelfs een naam voor: experts noemen deze afbeelding de hero-foto. Houd bij je keuze rekening met de kijkrichting, het gevoel dat de afbeelding oproept en je doelgroep. Laat je inspireren door de vele voorbeelden die je op interent vindt. Google maar eens op ‘hero image’.

Meer overwegingen bij je homepage

Eenvoud is onmisbaar bij het introduceren van je belangrijkste actie op je homepage. Bij de browser Firefox staat de tekst ‘ Vrij browsen’ en daaronder een groene knop met ‘Gratis download’. Meer is er niet.

Computerfabrikant Intel kiest voor vier hero-foto’s onder elkaar, met elk een opvallende titel en knop. Ze belichten de thema’s innovatie, IT, gaming en internet der dingen. Tussendoor vind je een navigatiebalk en link naar bedrijfspagina’s en socialemedia-accounts.

Het Rode Kruist toont de tekst ‘Extreme droogte in Afrika’ met een confronterende foto. Daaronder staat een knop met de tekst ‘ Help de slachtoffers. Doneer nu’. Het laat aan duidelijk niets te wensen over.

Maak prachtige webpagina’s met een content builder

Voor veel populaire CMS”en bestaan tegenwoordig handige content builders. Een content builder is een plugin waarmee je visueel webpagina’s kunt samenstellen. Je sleept elementen gewoon op hun plek en je hebt er geen technische kennis voor nodig.

Creeer betere content voor je webshop

Het optimaliseren van productpagina’s voor bezoekers is ontzettend belangrijk. Liefst 65 procent van de bezoekers verlaat een webshop zonder te bestellen. Het gemiddelde conversiepercentage ligt volgens Amerikaanse onderzoek nauwelijks hoger dan 2 procent.

Leer van de grootste

Zalande verkoopt schoenen, kleding en modeaccessoires in meer dan veertien landen. Het bedrijf heeft een miljardenomzet en is succesvol doordat de shop constant wordt geoptimaliseerd op basis van gebruikersgegevens.

Converteer bezoeker met krachtige landingspagina’s

Bezoekers op een website zijn belangrijk, maar ze moeten wel iets doen. Zich aanmelden voor je nieuwsbrief bijvoorbeeld, of nog beter: contact opnemen of een product bestellen. Op een landingspagina doen ze dit eerder.

Een landingspagina is volledig gericht op conversie. Vaak ontbreekt het navigatiemenu en alles verwijst naar een bestelknop of een aanmeldformulier. Wil. je landingspagina’s op je website inzetten, let dan op de volgende punten:

  • Maak je aanbod onweerstaanbaar en werk er langzaam naartoe.
  • Benoem het belangrijkste voordeel in de titel.
  • Plaats daaronder een subtitel, waarin je het voordeel kort uitlegt.
  • Gebruik bulletpoints en sprekende afbeeldingen.
  • Maak met duidelijke knoppen converteren zo makkelijk mogelijk.
  • Verwijder alle elementen die de aandacht afleiden of vragen oproepen.
  • Overtuig bezoekers in een korte video.
  • Maak verschillende versies van je landingspagina en tet welke het best werkt.

Maak landingspagina’s in 5 minuten

Tegenwoordig zijn er plug-ins en online diensten waarmee je eenvoudig landingspagina’s maakt. Kies een sjabloon, wijzig de tekst, links en afbeeldingen en integreert de pagina op je website. Op deze wijze maak je fraaie landingspagina’s in elke minuten. Bekijk voorbeelden op unbounce.com en lead.net.

Maak een betere ‘over ons’- pagina

De ‘over ons’- pagina is belangrijk op je website. Bezoekers willen een gevoel krijgen bij een persoon of bedrijf. Vaak bevat een ‘over ons’-paginaeen droge opsomming van feiten, of – nog erger – een ellenlang mission statement. Maak hem liever persoonlijk en laat zien waar je voor staat. Een ijzersterke ‘Over ons’ -pagina maak je aan de hand van de volgende copywriting principes:

  1. Spreek je bezoeker in de eerste alinea rechtstreeks aan en roep een gevoel op. Laat zien dat je weet waarom hij of zij op de webisite is.
  2. Vertel een meeslepend verhaal en laat bezoekers voelen wat cijfers en feiten betekenen. Chocoladefabrikant Tony’s Chocolonely toont op zijn ‘over ons’-pagina een mooie chronologisch overzicht van 2003 tot heden. De eerste alinea begint met: ‘Journalist Teun van de Keuken is geschokt als hij in een boek leest dat slavernij nog steeds bestaat. Hij besluit op onderzoek uit te gaan en wat blijkt?’ Hoe het verhaal verder gaat lee je op ….
  3. Geloofwaardigheid is een ander belangrijk element. Laat anderen zeggen wat ze van je vinden en plaats aanbevelingen en social proof. Geef bezoekers zo het gevoel dat ze erbij willen horen.
  4. Praat pas over jezelf als je lezers hebt opgewarmd. Maak je biografie persoonlijker met foto’s, een korte uitleg waarom je doet wat doet en portretten van medewerkers. Dit kun je ook doen in een video. In een video op de website van Kraamzorgbureau Kraamzus schitteren twee medewerkers. Daaronder kun je doorklikken naar een pagina met aanbevelingen en foto’s’s van verpleegkundigen met blakende baby’s op schoot. Dit wekt meteen vertrouwen.
  5. Zij je bezoekers overtuigd? Vraag dan om in contact te blijven en verwijs naar je nieuwsbrief en socialemediakanelen. Om het rendement te verhogen kun je meerdere opties bieden, bijvoorbeeld aan het begin en het einde van de pagina.

Waardevolle content kan niet zonder uitvalsbasis

Platforms als linkedin, Twitter, Facebook en Instagram zijn zeer geschikt voor het vinden en binden van klante. Je bent er alleen niet de baas en bent overgevend aan de grillen van de eigenaren. op jouw eigenwebsite bepaal je zelf wat je doet en laat, en wat bezoekers te zien krijgen. Creeer daarom een ijzersterke website voor je bezoekers en overtuig hen met waardevolle conten. In dit hoofdstuk las je hoe.

Ontdek hoe u content schrijft dat verkoopt

Het maakt niet uit hoe fancy en high tech uw site is, goed uitziende graphics zullen niet om je te verkopen. Veel online marketeers maken de fout om ook veel tijd en energie in het ontwerp van hun site, en niet genoeg in het schrijven… effectieve copywriting. Het produceren van een site die er zowel professioneel uitziet als geloofwaardig is een belangrijke factor bij de online verkoop, maar als uw verkoopskopie niet werkt, je zult geen geld verdienen.

Het schrijven van effectieve verkoopteksten is een kunst. Goede tekstschrijvers hebben geleerd hoe ze overtuigende tekst te produceren die gericht is op hun specifieke doelgroep. U bent echt moeten de behoeften van uw klanten begrijpen en kopieën produceren die projecten emotie, passie, opwinding en voordeel.

Verkopen gaat ook over enthousiasme, en dat projecteren op uw doelgroep. Opgewondenheid over het product zal doorschijnen, dus vermijd droogte, over formele kopieën. En laat je passie voor het onderwerp zien.

Aida

Het volgende is een beproefde formule voor het schrijven van effectieve verkoopexemplaren, bewaren
dit in gedachten terwijl je het begin, het midden en het einde van je kopie plant.
A – Aandacht – Gebruik een krachtige kop die aandacht vraagt
I – Rente – Intrigeer interesse en creëer nieuwsgierigheid
D – Detail – Geef details over uw product of dienst
A – Actie – Oproep tot actie

Begin met het schrijven van uw kopie in een zwart, gemakkelijk leesbaar lettertype met een lichte achtergrond.
Ingewikkelde lettertypen en donkere achtergronden maken uw kopie moeilijk te lezen en
zal uw bezoeker afschrikken.

Vermijd het gebruik van sjieke lettertypes of achtergronden die uw tekst moeilijk leesbaar maken.
Schrijf in kleine tekstblokken met een spatie tussen elk blok. Er is niets
die uw bezoeker sneller doet wegklikken dan een zee van tekst – dus zorg ervoor dat u
gebruik maken van veel witruimte (zie de MN-gids voor het effectief opmaken van artikelen).

Verkopen met emotie

Het belang van emotie moet volledig worden begrepen voordat men aan een succesvol copywriting project. Het is een verkoopcliché dat klanten voordelen kopen en niet de kenmerken. Dit is slechts gedeeltelijk waar. Om de theorie wat dieper te nemen, mensen kopen vanwege de manier waarop die voordelen hen zullen laten voelen.

Dus het is de emotie die sleutel tot het schrijven van een effectief exemplaar dat verkoopt. Overweeg het volgende citaat van Hal Alpiar President/CEO of Business werkt als copywriter: “Je denkt misschien (en hebt jezelf ervan overtuigd) dat de SUV je kocht was een grote investering omdat het je toestaat om te zitten… hoog genoeg om boven het verkeer te zien, kan het zorgen voor meer tractie in slecht weer, het kan van de weg afgaan, het kan aanhangwagens trekken, het zal minder last hebben van een ongeluk dan van een sedan, het stelt je in staat om meer brandhout en huisverbetering spullen vervoeren, Consumentenrapporten staat bovenaan hun Best Buy lijst, er is veel ruimte voor… de kinderen en de honden, het kan boomstronken uittrekken, je hebt nul en nul procent, en de servicegarantie is spectaculair.

Maar als je denkt dat je een minuut lang die benzineslurper hebt gekocht… om een van die redenen (of redenen zoals zij), ben je BS’en… jezelf! Je hebt de SUV gekocht omdat je denkt dat je er goed uitziet… rijden!” Dus in feite, verkoop wat de surfer echt wil, en stel dit vast door middel van kennis van de menselijke basisbehoeften, die je op het punt staat te leren in het volgende sectie.

Phsychologie achter copywriting

Laten we nu de menselijke basismotivatie onderzoeken. Psycholoog Abraham Maslow, baseert het menselijk gedrag rond minstens één basisbehoefte. Zijn theorie is dat zonder Als je in een minder belangrijke behoefte voorziet, zal er geen wens zijn om een belangrijker noodzaak Zijn idee is gebaseerd op “de hiërarchie van de menselijke behoeften”. Hier zijn de vijf menselijke motivatoren, zoals hij ze ziet, beginnend met de basis, en eindigend met de belangrijkste behoeften.

Fysiologische – De belangrijkste behoeften zijn honger, dorst, onderdak, kleding en seks. Veiligheid (Security) – De behoefte aan fysieke, emotionele en financiële zekerheid. Sociaal (Affiliatie) – De menselijke behoefte aan liefde, genegenheid, gezelschap en
aanvaarding door hun leeftijdsgenoten. Zelfwaardering – Menselijke behoefte aan prestatie, erkenning, aandacht en respect. Zelfrealisatie – De behoefte van mensen om hun volledige potentieel te bereiken, copywriting. Je zou deze behoeften in je schrijven moeten opnemen. Ga in het hoofd van uw publiek, voelen hun behoeften, wensen en verlangens en omvatten passie en emotie in je krantenkoppen en kopiëren. Dus verkoop zekerheid (sociaal en relatie), onafhankelijkheid, zelfvertrouwen, prestatie en niet wat het product doet:

– Extra sterk slot
– Vermindert het vetgehalte
– Verbetert het uiterlijk
– Bevat Xeterma B1z.

Dit zijn allemaal kenmerken. Echter, hoe zal de aankoop van het product de klantengevoel? Concentreer u dan op de niet-eigenschappen en technische specificaties. Functies en technische gegevens kunnen worden gebruikt om een back-up te maken van de claims van uw site – maar mag niet worden gebruikt als het belangrijkste verkoopinstrument.

Zo dat?

Een uitstekende techniek om uw verkoopskopie te verbeteren is zich af te vragen “Dus Wat?” na elke uitkeringsaanvraag. Bijvoorbeeld: “Gegarandeerd om je te helpen gewicht te verliezen” Dus wat? “…zodat je kunt investeren in vertrouwen” of “…zodat je met een gerust hart… terwijl je je doelen van een beter lichaam bereikt”

Kopteksten

De kop is de eerste en belangrijkste factor in uw verkoopexemplaar. Dit is de Een onderdeel van het AIDA-model – je moet de aandacht van de lezers trekken en hen dwingen om verder te lezen. Ongeveer 5 keer zoveel mensen lezen de kop dan de kopie. Dit wordt binnen copywriting vaak onderschat. Dus tenzij uw headline uw product onmiddellijk verkoopt, zal de rest van uw exemplaar nutteloos zijn. Gebruik de kop om meteen de aandacht van je publiek te trekken, en om een specifieke emotie te stimuleren, zoals emotie verkoopt. “Schaam je je voor je gewicht?” “Wat zou een slanker lichaam voor jou betekenen?” Het stellen van een vraag is een goede manier om de lezer tot nadenken aan te zetten en hem of haar binnen te trekken.

Probeer het met behulp van imperatieven: “Snel en gemakkelijk gewicht verliezen met product X” “Stel je de verlichting voor van het verminderen van je schuld vandaag.” Enkele tips voor het schrijven van krachtige krantenkoppen: Schrijf 20-30 verschillende krantenkoppen. Neem een paar dagen pauze om jezelf een nieuw perspectief te geven en opnieuw te beoordelen, en kies de beste Vraag je zelf hoe ze verbeterd kunnen worden, pakken ze jouw Doelstellingen.

Een introductie schrijven

Ok, nu je de aandacht van je bezoekers hebt getrokken, zal je ze moeten trekken… niet je introductie. Hou het kort en bondig. Creëer een waardevoorstel, en laat ze precies weten wat je aanbiedt. Dit zal het I – interesse deel van AIDA creëren, en de lezer meer redenen geven om Lees verder. Geef de bezoeker redenen om verder te lezen, vermeld wat nuttig is. info die anderen uit de site hebben gehaald.

Het grootste deel van uw tekst schrijven

U moet nu beginnen met het schrijven van het hoofdgedeelte van uw exemplaar. Vermijd het gebruik van jargon of technische termen die uw bezoeker misschien niet begrijpt, dit zal hen alleen maar vervreemden. Vermijd negativiteit, hype en buzzwords en schrijf in een stijl die iedereen kan. Begrijpen. Probeer het gebruik van prep-positionele zinnen zoals “Zoals u weet.., Natuurlijk…, Iedereen weet…” Wat er ook volgt, het is waarschijnlijker dat deze door de lezer aanvaard.

De krijgt van goede copywriting

Hier zijn enkele tips voor het gebruik van alternatieve woorden met voor een betere associatie. Deze zijn niet in steen gebeiteld en staan open voor discussie, maar geven een interessant inzicht in de kracht van de woorden. Elk woord telt binnen copywriting, dus zorg ervoor dat u potentie in zich opneemt:

Koop– Dit impliceert dat mensen geld moeten betalen – experimenteer met alternatieve probeer met behulp van claim bv. “klik hier om uw lidmaatschap te claimen … ) of te investeren (Bezoek mijn website.com om te investeren in een betere toekomst … ). Dit is in strijd met de marketing moet een duidelijke oproep tot actie hebben, d.w.z. “koop nu”, dus alleen gebruik maken van
alternatieven, indien van toepassing, bijvoorbeeld binnen het corpus van uw tekst.

Leren – Dit houdt in dat er werk in het spel is – probeer met behulp van “ontdek” te ontdekken
de geheimen achter… … “

Vertel – Niemand houdt ervan om te worden verteld wat te doen – gebruik onthullen “Deze site zal onthullen de effectiviteit van…..” we zullen je laten zien…” Vermijd luie woorden als het volgende:

Dingen- EG “Laat je dingen zien” – Gebruik in plaats daarvan tips, trucs & technieken
(… ontdek tips, trucs & technieken die… ”

Stuff- EG ” …laat je dingen zien, vertel je dingen ” – Gebruik iets sappiger, zoals –
insidergeheimen (We zullen insidergeheimen onthullen dat alleen de … )

Het maken van effectieve webcopy zal u geen prijzen voor creatief schrijven opleveren ofjournalistieke prijzen, maar het zal je geld opleveren. Deze tips zijn bespreekbaar maar benadrukken de kracht van woorden in het aan of uitzetten van uw bezoeker.

Maak veel gebruik van tussenkoppen bij copywriting

Uw volgende stap is het toevoegen van onderverdelingen, als u uw copywriting campagne tot een succes wil brengen. Subrubrieken zijn in principe gewoon kleinere koppen die gebruikt worden om uw tekstblokken op te breken. Ze zorgen ook voor uw lezers met belangrijke hoogtepunten van uw paragrafen. Gebruik veel subrubrieken in uw hele kopie, want niet al uw bezoekers zullen lezen uw kopie woord voor woord. Ze scannen het gewoon en lezen alleen wat er in hun aandacht. Dus geef elke sectie een sappige onderverdeling en een reden voor de bezoeker om Lees verder.

Een goede USP creëren door middel van copywriting

U moet het product dat u promoot onderscheiden van elke andere concurrent. op een positieve manier. Met behulp van een Unique Selling Proposition maakt u uw aanbod waardevoller dan concurrenten en ontkennen de noodzaak voor de surfer om te winkelen rond. Dit zal deel uitmaken van de D details van AIDA Een sterke USP is een absolute must om uw publiek een dwingende reden te geven om kopen van uw site. Een goede manier om een USP binnen copywriting te ontwikkelen is door te beginnen: “In tegenstelling tot de de meerderheid van haar concurrenten…

“In tegenstelling tot de meerderheid van de gewichtsverlies producten “product Z” zal helpen Verlies tot 6 pond lichaamsvet per week – zonder het gebruik van schadelijke synthetische eetlustremmers” “In tegenstelling tot andere extenders, SizeGenetics is een combinatie van 2 systemen die bewezen zijn dat ze je de meest merkbare groottewinst geven… Het belangrijkste doel van een LUD is om een gat in de markt te dichten dat de product echt kan vullen. Vergeet niet dat een USP kan worden opgenomen in een headline of sub header in uw kopie schrijven.

Neem niet teveel risico

Alle MoreNiche/Lativio producten worden geleverd met een rotsvaste geld terug garantie voor 6 maanden. Je moet dit huis hameren, want het zorgt voor een zachte makkelijke verkoop. Toon de garantie in vetgedrukte tekst en markering met een afbeelding – 6 maanden is langer dan de meeste producten in de online industrie, wijzen hierop en maken een unique selling punt binnen copywriting. Hoe meer je het risico wegneemt, hoe meer kans op de verkoop.

U kunt ook de nadruk leggen op de veilige bestelprocessen, gegevensbescherming en privacy, en discrete verpakking. Pre-empteren hun bezwaren om te kopen en ze aan te spreken, het vertrouwen van uw potentiële klanten op te bouwen en ze te plaatsen op gemak.

Een CTA maken

Vraag naar de zaak! Het cruciale onderdeel van AIDA. Een veelgemaakte fout met online marketeers vraagt niet om het bedrijf aan het einde van een pitch. Niet alleen hopen dat ze besluiten om te kopen – uw bezoeker aansporen om te kopen met een duidelijk CTA – als u Vraag niet dat je het niet krijgt! Aan het einde van elke recensiepagina, artikel of product functie altijd, altijd een duidelijke link naar de bestelling opnemen zijn hier enkele voorbeelden: “Neem de controle over uw grootte, bestel uw SizeGenetics vandaag nog”. “Ontdek hoe u gemakkelijk kunt afvallen, bezoek de X-productsite vandaag nog”.

De meest effectieve manier

Wilt u over een langdurige periode meer nieuwe leads en wilt u niet dat de stroom van nieuwe leads opeens stopt als u hier geen budget voor vrijmaakt? Dan is SEO en content marketing absoluut de beste optie om voor te kiezen.

Als u uw SEO en copywriting namelijk laat uitbesteden aan die weet hoe u langdurig resultaat kan behalen. Dan zult u namelijk ook nieuwe leads krijgen, wanneer u geen gebruik maakt van deze diensten. Uw lead generatie loopt dan als een geoliede machine!

Wilt u hulp krijgen bij het genereren van leads? Neem dan contact met Tekstbureau Albagora

 

 

Tekstbureau Albagora logo footer

Content marketing

Tekstbureau Albagora
5.0
Based on 7 reviews
powered by Google

Contact informatie

maandag   24 uur geopend
dinsdag     24 uur geopend
woensdag  24 uur geopend
donderdag 24 uur geopend
vrijdag       24 uur geopend
zaterdag    24 uur geopend
zondag      24 uur geopend

Laan van Nieuw Oost-Indië 125
2593 BM Den Haag

info@albagora.nl

Copyright 2020 Albagora ©  Alle rechten voorbehouden

DMCA.com Protection Status