Thuis zijn is geweldig. Je hoeft niet te betalen voor het bereiden van je eten of het knippen van je haar, het is waar je bed woont en, tenzij je flatshare bijzonder grimmig is, kun je in alle comfort gebruik maken van de badkamer. Wie zou er ooit weggaan? Ervan uitgaande dat je geen last hebt van de aanhoudende huisvestingscrisis (twee crises in één blog, pak de dweil terwijl je beker overloopt), zijn de belangrijkste problemen van het isolement het gebrek aan menselijk contact en de stagnatie die ontstaat als je uitsluitend vanuit huis werkt.
Als copywriters betaalt de creativiteit de rekeningen en hoewel de noodzaak de moeder van de uitvinding is, kan het ook leiden tot slechte werkpraktijken die de kwaliteit van het schrijven belemmeren. Maar, vrees niet, het Copywriter Collective is er om je mojo te herstellen:
Routine
Voordat de crisis begon, was de routine belangrijk om het aantal keuzes die we elke dag moesten maken te verminderen en zo de grote beslissingen te vereenvoudigen. Nu is routine een manier geworden om de normaliteit te heroveren en gemotiveerd te blijven. Het is eenvoudig, effectief en voorkomt dat je de hele dag in je ondergoed naar Netflix moet kijken.
Neem pauzes
Deze is een beetje middelbare school, maar als het werkt voor hormoonverwoestende tieners, moet het werken op copywriters die zijn geslagen door de jaren heen door onredelijke eisen van de klant. Ik ga geen tijd voorschrijven om pauzes te nemen, ik schrijf een copywriting-blog, en solliciteer niet voor adoptie. Ontdek wat voor jou werkt.
Blijf rijden…
Het klinkt misschien een beetje grandioos, maar schrijven is een ambacht en moet dienovereenkomstig worden behandeld. Je moet het vaak doen en het goede met het slechte accepteren. Neem Paul McCartney als uitgangspunt, als je genoeg versies van ‘Maxwell’s Silver Hammer’ schrijft, zul je uiteindelijk een ‘Strawberry Fields Forever’ knock-out slaan. Paul schaamt zich niet voor zijn slechte spullen en dat zou jij ook niet moeten zijn, blijf gewoon schrijven.
Uitgeputte vrouw met het hoofd op het toetsenbord Vecht tegen de vermoeidheid…
Lange tijd zijn copywriters zich ervan bewust dat je niet uitsluitend grootse kopieën schrijft die de ziel van de mens doorboort, en dat is oké. Je houdt van schrijven, maar nadat je 12 pagina’s diep in de T&C’s hebt zitten, verwacht je dat geen enkel verstandig persoon ooit zal lezen, je bent niet veel meer dan een kaf. Herbeleef het vuur door te experimenteren met verschillende schrijfstijlen; iambic pentameter, een stroom van bewustzijn, wat je er ook maar bij krijgt. Zo kun je teruggaan naar de T&C’s met een nieuw perspectief.
Een nieuw idee
Copywriters zijn egoïstisch. Als ras hebben we de zintuigen van ons eigen talent enorm opgeblazen. Daarom gelooft ieder van ons dat we nog maar 70.000 woorden verwijderd zijn van het schrijven van een Pulitzer-winnende roman. Quarantaine heeft ons een overvloed aan vrije tijd gegeven, wat betekent dat we in staat zijn om onze uren te investeren in het vervullen van de copywriters droom. Dat wil zeggen, 8 pagina’s in onze debuutroman krijgen, voordat we het schrappen en besluiten om af te zien van het lidmaatschap van de literatoren.
Het zoete geluid van productiviteit
Zelfs degenen die deze tips tot op de letter volgen, zijn niet immuun voor het vastlopen in een funk. Hiervoor is er maar één remedie en dat is het zetten van een Vantablack-koffie en het opzetten van je favoriete album, dat je het gevoel geeft de meest creatieve en interessante persoon in de kamer te zijn. Zodra de hartkloppingen beginnen, moet de kopie nauwlettend volgen.
Ben je dat liefdevolle gevoel kwijt?
Vergeet vooral niet waarom je in de eerste plaats copywriter bent geworden, het gevoel iets te creëren waar je trots op bent en de validatie van het overtuigen van iemand om de T&C’s tot op de bodem te lezen. Natuurlijk heeft de coronaviruscrisis het gemakkelijk gemaakt om gedemotiveerd te raken, maar vergeet niet dat uw planeet u nodig heeft om de kopie te maken die het isolement net dat kleine beetje minder vervelend maakt.
Ga verder met het lezen van Connor: Crisis, communicatie en COVID-19
Over de auteur
Een Londenaar die naar Rotterdam wordt gedreven door een kwart levenscrisis, Brexit en wanhoop. Mijn eerste optreden was het schrijven van sollicitatiebrieven in ruil voor bier. Nu ruil ik creativiteit vooral voor geld, momenteel voor HLO Branding. Een gepassioneerd niet-fietser en Al Green liefhebber.