De enige marketing skill die je ooit nodig zult hebben

Adi, weet je wat copywriting is?

Nee Ayush. Wat is dat nieuwe woord?

Je gebruikt het dagelijks. Wat doe je als een klant in je telefoonwinkel een telefoon komt kopen?

Ik vertel hem over de telefoon, hoe het hem kan helpen, waarom is het de perfecte telefoon voor hem en waarom hij hem net nu moet kopen, zodat de prijs niet stijgt of de handset niet op voorraad is!

Ja! Dat is kopie.

Ik snap het. Maar kun je het een beetje uitvergroten?

Hartmodel om uit te leggen hoe het hart werkt aan patiënten die op een tekstboek zitten…
De enige marketingvaardigheid die u ooit nodig zult hebben
Ja, wat is uw motief bij de klant?

Om hem de telefoon te verkopen.

En dat doe je met je woorden. Jouw woorden helpen, dwingen, overtuigen hem om een bepaalde actie te ondernemen. Dat is wat copywriting is

Ja, ik snap het nu.

Wat is mijn standpunt over copywriting?
Adi verkoopt smartphones en gebruikt dagelijks overtuigingskracht om het product te verkopen. Dit is een generieke manier waarop alle mensen op de planeet, copywriting gebruiken. Zie je, Adi probeert een persoon te overtuigen die al in zijn telefoonwinkel zit. Dat is een relatief eenvoudig scenario waarbij je de klant gewoon een beetje duwt en hij een koper wordt. Hier is de bedoeling van de koper erg hoog.

Dus, wat is het verschil tussen een gewone verkoper en een pro-copywriter?

Blijkbaar is de verkoop van een $ 10.000 Real Estate Training niet hetzelfde als de verkoop van een $ 299 smartphone of wat dat betreft, een $ 1M appartement. Dan komt een pro-copywriter in beeld.

Copywriting is een verbale verkoopervaring.
Elk geld in de wereld wordt alleen maar verdiend als er een verkoop wordt gedaan. Bedrijven verkopen producten en diensten, een freelancer verkoopt zijn service, een winkelier verkoopt zijn boodschappen en een werknemer verkoopt zijn tijd voor een maandsalaris.

Dus, om geld te verdienen, moet je een of meer van de bovenstaande dingen doen.

Eigenlijk houden mensen er niet van om verkocht te worden. Als een man je benadert met iets om te verkopen, is je onmiddellijke reactie een ‘nee’, tenzij het iets is dat je van plan was te kopen.

Maar mensen worden graag geholpen. Mensen hebben problemen en ze willen dat hun problemen worden opgelost. Een verkoper die de klant benadert met de intentie om zijn probleem op te lossen, is eerder geneigd om een verkoop te doen dan iemand die hard verkoopt.

Maar wat als de verkoper niet persoonlijk aanwezig is? Hoe komt de verkoop tot stand? Het kan gebeuren via postorder of een e-mail, of de klant wordt doorverwezen naar een landingspagina of een prospect die via een Facebook- of Google-advertentie in een trechter wordt gebracht.

Merk op, al deze media waar de verkoper niet fysiek aanwezig is, de verkoop vindt plaats door middel van woorden, woorden geschreven door een copywriter. Zelfs de woorden die door de verkoper worden uitgesproken zijn kopieën, want dat is wat hij gebruikt om u te overtuigen.

Dat is de rol van copywriting in sales en marketing.

Copywriting is het hart van alle verkopen.
Een doorgewinterde copywriter weet hoe je in je hoofd, de aspirant-koper, moet gaan. Hij kent zijn aandachtspunten die, soms, zelfs jij niet kent en beweegt je in de richting van de gewenste actie die hij wil dat je onderneemt. Klinkt als manipulatief.

Maar een goede copywriter begrijpt uw behoeften, informeert u over uw probleem, de waarschijnlijke problemen die het probleem kan veroorzaken en de oplossing. En hij neemt u uiteindelijk mee naar de productpitch waar hij u uitlegt hoe het product de oplossing is voor al uw pijnpunten. Copywriting is bedoeld om overtuigend te zijn, niet manipulatief.

Een goede kopie is net als een deskundige verkoper die met u praat. Het is persoonlijk, begrijpt u, is rigoureus, inzichtelijk en overwint fundamentele verkoopbezwaren. Een goede kopie maakt u ook het centrale karakter van het gesprek en u voelt de tevredenheid na het doornemen van de woorden.

Een copywriter vertaalt de eigenschappen of kenmerken van een bepaald product of dienst naar het voordeel dat uw probleem gaat oplossen. Hij is altijd alert op de stroom van de woorden die met u communiceren.

“Geen enkel onderzoek is ooit helemaal compleet” – Mervin Gordon
En een goede copywriter weet dat heel goed. Het beheersen van verkooptechnieken, verkooppraatjes, verkooppagina’s werken allemaal als er gedegen onderzoek naar het product wordt gedaan door de copywriter.

Copywriting en reclame legende, David Ogilvy na het winnen van het Rolls Royce account, deed 3 weken onderzoek naar zijn klant, en kwam vervolgens met de kop. Het werd de langstlopende en meest succesvolle advertentie voor Rolls Royce. Ogilvy zei zelf dat het “de beste krantenkop is die ik ooit heb geschreven.” Hij zegt:

“Gemiddeld vijf keer zoveel mensen lezen de krantenkop als de lichaamskopie. Als je je kop hebt geschreven, heb je tachtig cent van je dollar uitgegeven.”

De uitspraak is vrij eenvoudig. Nu weet je, waar je het grootste deel van je tijd aan moet besteden. Ogilvy kwam met 26 verschillende krantenkoppen voor zijn Rolls Royce advertentie. En het succes van de krantenkop was te danken aan zijn grondige onderzoek van het bedrijf en de auto. Je zult niet in staat zijn om een winnende kop te produceren, tenzij je de kenmerken en voordelen van het product en de erfenis van het merk kent.

Alle copywriters kennen hun vak, de technieken, het gereedschap, de haken, de tactiek. Wat hen onderscheidt is hoeveel moeite ze doen om het product te begrijpen. Dit helpt hen om ongeveinsde woorden in hun kopie te zetten die perfect met het publiek resoneert.

Tot slot
Copywriting wordt door iedereen in het dagelijks leven gebruikt, net zoals Adi telefoons verkoopt in zijn winkel.
Bij alle marketingactiviteiten wordt gebruik gemaakt van copywriting, ofwel in print op gesproken door een verkoper.
Een goed doordacht exemplaar is bevredigender om te lezen dan een exemplaar dat je vlak na het doorlopen van het product oppervlakkig schrijft. Dit zal uw klant bevallen. De klant zal dus meer geneigd zijn om uw aanwijzingen te horen.
Het eerste element van uw exemplaar is het belangrijkste – de kop. U wint of verliest de klant op de kop.
U hebt misschien een verbazingwekkend websiteontwerp, opvallende foto’s, maar tenzij uw bezoeker zich verbindt met uw woorden, zal hij niet doen wat u wilt dat hij doet. Het komt dus neer op uw copywriting.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
nl_NLDutch