De Google Ads-certificering is sinds 2012 beschikbaar en inmiddels zijn er wereldwijd meer dan 200.000 gecertificeerde professionals werkzaam in de branche. Het certificeringsprogramma van Google is sinds het begin met sprongen gegroeid, waarbij elk jaar nieuwe certificeringen worden toegevoegd om het aantal carrièremogelijkheden uit te breiden voor digitale marketeers die willen slagen in hun vakgebied. Nu certificering zo’n essentieel onderdeel is geworden van veel digitale marketing carrières, is het belangrijk om te begrijpen wat deze Google Ads certificering inhoudt, wie deze kan verdienen en hoe jij ook gecertificeerd kunt worden.
Hoe word je een Google Ads Certified Professional?
Je hoeft geen Google Ads Certified Professional te worden om met AdWords te werken, maar het kan wel helpen. Om in aanmerking te komen voor certificering, moet je slagen voor drie examens:
1) Google AdWords Fundamentals,
2) Campaign Management, en
3) Display Advertising. Elke test kost $50 – $100, afhankelijk van wanneer u hem aflegt (u moet minstens 15 dagen wachten tussen twee tests).
Zodra u voor alle drie examens geslaagd bent, vult u online een formulier in dat uw status certificeert. Als je niets anders doet in digitale marketing, is het de moeite waard om een Google Ads Certified Professional te worden.
Moet ik echt Google Ads Certified zijn?
Technisch gezien hoef je niet Google Ads Certified te zijn om AdWords-accounts voor klanten te beheren. Veel adverteerders willen echter dat een Ads Certified Professional hun campagnes uitvoert, omdat er bewijs is dat certificering helpt om je bedrijf beter te laten presteren. Dus hoe kun je gecertificeerd worden als je zelfstandig ondernemer bent? Er zijn veel manieren om een Google Ads Expert te worden zonder tijd in de klas door te brengen: met behulp van bronnen zoals Google Official Guides of blogs zoals (degene) die u nu leest.
Voordelen van gecertificeerd worden
Als je bij een bureau zoals T1 Marketing of in een marketingteam werkt, is de kans groot dat je bedrijf al gebruikmaakt van Google Ads (ook bekend als AdWords). Als u uw carrière naar een hoger niveau wilt tillen, kan een Google Ads-certificering een uitstekende manier zijn om uzelf te onderscheiden. Een gecertificeerde professional heeft een fundamenteel begrip van hoe Google Ads werkt, weet hoe accounts voor klanten moeten worden opgezet, voert succesvolle campagnes uit en zorgt voor echte resultaten.
Hoe word ik gecertificeerd?
Google biedt twee certificeringen die marketeers kunnen behalen: AdWords Fundamentals en Display Advertising. Om een van deze certificeringen te behalen, moet u een cursus volgen bij een officieel Google Learning Centre of een vergelijkbare trainingsfaciliteit van een derde partij. Het verdienen van een AdWords-certificering geeft u toegang tot nieuwe leermogelijkheden binnen uw organisatie, evenals andere extra’s zoals meer controle over digitale advertentiebudgetten.
Hoeveel kost het?
Nadat u hebt besloten om een Google Ads-certificaat te behalen, moet u bepalen hoeveel tijd en geld u wilt investeren in het behalen van een certificaat. De kosten voor Google’s AdWords-certificeringen variëren van $ 99 tot $ 200. Om te helpen compenseren een deel van die kosten, kunt u verdienen tot 40 permanente educatie-eenheden (CEU’s) van Google of uw universiteit door het invullen van alle niveaus van hun certificatie programma. Aangezien elke CEU ongeveer $2 aan advertentietegoed waard is, is dat een goede deal!
Laatste gedachten over het worden van een Google Ads Certified Professional
Google’s certificering programma is niet bedoeld om een diploma te vervangen of uw enige vorm van opleiding in de industrie zijn. Het kan je echter wel helpen je vaardigheden aan te scherpen als je hogerop wilt komen in digitale marketing, jezelf wilt profileren als expert op het gebied van zoekmachineoptimalisatie of zelfs je resultaten wilt verbeteren door efficiënter met Google Ads om te gaan.