Google urls bouwen met analytics

U bent klaar om een marketingcampagne te starten; een nieuwsbrief, een sociale of een betaalde campagne. Uw belangrijkste doel is om verkeer terug te sturen naar uw website, dat verkeer om te zetten in leads, en die leads in klanten.

Hoe weet u dan welke marketingcampagnes succesvol waren? Dat is eenvoudig. Gebruik de Google Analytics URL builder om uw campagnes te volgen.

Er zijn vele manieren om het bijhouden van campagnes te gebruiken. Wij richten ons op e-mailmarketing en dan kunt u dat toepassen op al uw andere marketinginspanningen (advertenties, social, affiliate-links, enz…).

Wat is Campaign Tracking in Google Analytics?
Campaign tracking, ook wel bekend als “utm-tracking codes”, stelt u gewoon in staat om speciale tracking code toe te voegen aan uw URL. Het helpt bij het identificeren van de manier waarop gebruikers op uw site komen. Bijvoorbeeld:

In plaats van deze link te gebruiken in uw e-mailmarketingcampagnes:

https://www.orbitmedia.com/blog/how-to-setup-google-analytics/

Je zou deze tracking link gebruiken:

https://www.orbitmedia.com/blog/how-to-setup-google-analytics/?utm_source=december6-newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=how-to-set-up-google-analytics

Zie je al die extra goodies in je link? Dat is de code voor het volgen van de campagne.

Waarom zou je de Google URL builder gebruiken?

Het grootste deel van uw marketing, of het nu gaat om een e-mail, een advertentie, sociale promotie of een andere marketinginspanning, heeft hetzelfde doel: conversies of bewustwording.

Met de URL-bouwer kunt u elke marketinginspanning afzonderlijk volgen in Google Analytics. Als u uw marketingcampagnes niet volgt, worden ze op één hoop gegooid met al uw andere verkeer. Hoe weet u dan wat wel en niet werkt?

Dit is vooral belangrijk voor betaalde marketing. Als u geld uitgeeft, moet u zeker weten wat u de beste resultaten oplevert. Voordat u aan de slag gaat, moet u doelen stellen in Google Analytics. Hier zijn gedetailleerde instructies.

Uw e-mailserviceprovider of sociale platforms zullen u doorklikken naar tarieven, impressies en weergaven laten zien, maar ze vertellen niet het hele verhaal. In Google Analytics kunt u precies zien welke campagne de meeste verkopen, abonnees en leads heeft opgeleverd.

Hoe gebruik ik de Google URL builder?

Het is heel eenvoudig en we hebben een URL builder gebouwd om het nog makkelijker te maken.

Stap 1: Voer de link in die u wilt gebruiken om bezoekers naar uw website te brengen.

 

Stap 2: Voeg de drie hoofdparameters toe die je wilt volgen.

Campagnebron: Dit vertelt Google waar het verkeer vandaan komt: december6-nieuwsbrief.
Campagne Medium: Dit vertelt Google wat voor soort bron het afkomstig is: e-mail.
Campagne naam: Dit beschrijft eenvoudigweg uw campagne. We gebruiken de blogpost die we hebben geschreven over How to set up Google Analytics, dus ik gebruikte how-to-set-up-google-analytics als onze campagnenaam.

Terwijl u typt, ziet u dat de nieuwe URL automatisch wordt gegenereerd.

Stap 3: Klik op “Kopieer URL” en plak deze in uw e-mailnieuwsbrief (advertentie, social, etc…) in plaats van uw gewone “untagged” link.

Bonus! U kunt aan het einde van onze URL bouwer zien, deze zal u precies laten zien waar dit zal verschijnen in uw Google Analytics campagne rapport. We gaan hieronder ook dieper in op de rapportage.

Herhaal deze stappen voor alle links die u wilt volgen in uw marketing.

Waar vind ik mijn campagnes in Google Analytics?
Nu kunnen we wat dieper ingaan op de rapportage. Als u de deliverability van uw e-mail wilt zien, klikt en tarieven wilt openen, hoeft u alleen maar in te loggen bij uw e-mailserviceprovider en de rapporten te bekijken. Als u wilt zien wie er daadwerkelijk heeft geconverteerd, logt u in op uw Google Analytics.

Hier zijn enkele voorbeelden van conversies die u moet bijhouden:

contactformulier inzendingen
nieuwsbriefabonnees
productaankopen
Zodra u bent ingelogd in Google Analytics, gaat u naar Acquisitie > Campagnes > Alle Campagnes. Hier gaat u zien hoeveel bezoeken u van uw campagne hebt ontvangen, hoe lang ze op uw website zijn gebleven, hoeveel pagina’s ze gemiddeld hebben bezocht terwijl ze er waren, de bounce rate en de conversies.

Waar kan ik zien of mijn campagnes converteren?
Om de werkelijke conversies te vinden, kijkt u naar de rechterbovenhoek van de tabel, onder de lijngrafiek. U ziet een kolom voor conversies. Uit de dropdown kunt u kiezen welk doel u wilt zien. In ons voorbeeld kijken we naar de abonnees van de nieuwsbrief.

campagnerapporten-ga

Nu kun je voor elke campagne bezoeken en doelconversies zien.

Als u teruggaat en kijkt naar trends in de loop van de tijd, kunt u zien aan welke soorten artikelen mensen meer tijd besteden en welke het meest succesvol zijn. Als u echt geeky wilt worden (en we hopen dat u dat doet), kunt u Google Analytics en Google Sheets gebruiken om al uw topconversiepagina’s in één rapport te zien.

Dat is het. Nu kunt u zien wie er daadwerkelijk aan het converteren is van uw marketinginspanningen. Als u nog meer tips hebt, laat ze dan achter in de commentaren hieronder!

Leave a comment



Tekstbureau Albagora logo footer

Content marketing

Tekstbureau Albagora
5.0
Based on 5 reviews
powered by Google

Contact informatie

Mauritssingel 56, 2351 EG Leiderdorp

maandag   24 uur geopend
dinsdag     24 uur geopend
woensdag  24 uur geopend
donderdag 24 uur geopend
vrijdag       24 uur geopend
zaterdag    24 uur geopend
zondag      24 uur geopend

Copyright 2020 Albagora ©  Alle rechten voorbehouden

DMCA.com Protection Status