Het succes van uw content marketing meten

Steek uw hand op als u aan contentmarketing doet. Wow, dat is eigenlijk iedereen hier. Geweldig.

Hou je hand omhoog als je de effectiviteit van je content marketing meet. Ut-oh, waarom gingen zoveel handen naar beneden?

Eigenlijk, geloof ik dat ik het weet. U bent van mening dat het moeilijk is om uw content marketing inspanningen te meten. Dat kan zijn. Maar dat hoeft niet.

Je hebt misschien gelezen over verschillende manieren om de ROI te berekenen en vond ze complex, en misschien, overweldigend. Ja, ik ook.

Echter, het vermijden van alle content marketing statistieken is niet verstandig. Je ontzegt jezelf in wezen mogelijkheden om te verbeteren – of zelfs, te rechtvaardigen – de inspanningen die je zo veel tijd in steekt.

Dat kan ik niet accepteren. Dat zou je ook niet moeten doen. Laten we de rekenmachines in de bureaulade stoppen en kijken naar tien eenvoudige manieren om te ontdekken of uw content het snijdt.

De gegevens die in onze jaarlijkse enquête onder bloggers worden verzameld, geven aan dat 42% van de bloggers hun analyses niet consequent controleren.

1. 1. Verkeer op de website

Hoewel het websiteverkeer niet noodzakelijkerwijs de familie voedt, zult u zonder dit verkeer aan de digitale marketingtafel verhongeren.

Gebruik Google Analytics om het verkeer op uw website in het verleden en de actuele gemiddelden te meten. Selecteer elk gewenst tijdsbestek: jaren, kwartalen, maanden of weken. Maak van websiteverkeer een maatstaf die u vaak onderzoekt. Het monitoren van websiteverkeer is een slimme en eenvoudige manier om uw marketingteam of externe leveranciers ter verantwoording te roepen.

website-verkeer

Kies “vergelijk met vorig jaar” om de seizoensgebondenheid als factor te verwijderen.

Natuurlijk kunt u dieper graven. Een paar klikken in uw analytics is alles wat nodig is om uw verkeer te stratificeren op basis van de bron of om te onderzoeken welke pagina’s bezoekers daadwerkelijk bezoeken, maar het punt van deze post is om content marketing analytics te oefenen met de meest elementaire KISS-benaderingen. Observeer dus hoeveel websiteverkeer u krijgt en probeer het te verhogen.

2. 2. Abonnementsgroei

Het is een zeldzame digitale marketingstrategie die geen e-mailmarketing omvat. Met het risico te klinken als een woord nerd, wil ik de term ‘disintermediation’ introduceren, omdat de kracht van e-mailmarketing voortkomt uit het opzetten van een directe lijn van communicatie met het publiek – en zonder tussenpersoon, eh, media.

Zoals de meeste onderwerpen die we hier zullen behandelen, kan e-mailmarketing complex of eenvoudig zijn. De meeste marketeers omarmen nu meer geavanceerde e-mailtechnieken en -tactieken die beter kunnen worden omschreven als marketingautomatisering. Uitgerust met een marketingautomatiseringsplatform kunt u het publiek op verschillende manieren segmenteren en veel variabelen meten met betrekking tot uw content en e-mailmarketing.

Laat dat allemaal maar zitten. Uw e-mailmarketing is waarschijnlijk uw belangrijkste spel om top of mind te blijven bij prospects, content te leveren en vertrouwen te verdienen.

Dus ook hier geldt dat u de lange lijst met e-mailmarketingmetrics die u misschien omarmt als u volwassen wordt en u zich eerst richt op de groei van uw lijst. Begin met het opnemen van ten minste één aantal abonnees (waarschijnlijk het totale aantal abonnees) en concentreer u op het versnellen van de groei.

Is de groei van uw e-mailabonnees over een kwartaal 3% geweest? Wat voor soort contentmarketinginspanningen zijn er nodig om het aantal te verdubbelen?

Of u nu artikelen, video’s, podcasts, afbeeldingen of een combinatie daarvan publiceert, in het belang van de groei van uw bedrijf wilt u zien dat het aantal mensen dat uw nieuwsbrieven en verschillende soorten e-mailaankondigingen ontvangt, steeds groter wordt.

3. 3. Zoekresultaten

Content marketeers willen zeker het verkeer, de leads en de verkoop stimuleren door middel van zoekopdrachten, wat betekent dat zoekposities van groot belang zijn. De patronen van de gebruikers van de zoekmachines (ook wel iedereen) laten duidelijk zien dat alle glorie naar de merken gaat die pagina één positie bereiken.

Om bovenaan pagina één te staan voor een zoekopdracht die relevant is voor uw bedrijf is goud waard. En zeker, wat zilver en brons wordt toegekend aan de pagina’s die op de onderste helft van de begeerde pagina één staan. Er worden geen medailles uitgedeeld aan de rest van het veld dat op pagina 2 tot 2.000.000 verschijnt. Dat is de koude realiteit van het zoeken.

U kunt zich abonneren op tools zoals Moz, SEMRush en Ahrefs om uw rankings voortdurend te controleren, maar uw beste inzet voor het volgen van uw rankings op de goedkope is Google Analytics.

vragen-rapport

Kijk naar uw Acquisitie > Zoekconsole > Query’s rapport. Het rapport toont alleen de gegevens van de laatste drie maanden. Exporteer de gegevens als u handmatig de rangordeschommelingen in de loop van de tijd wilt controleren.

Als u uw rankings één voor één wilt controleren, krijgt deze tool van SEOCentro de klus geklaard.

4. Tijd

HubSpot beweert dat meer dan de helft van de bezoekers van een website minder dan 15 seconden op een website doorbrengt. Het is onwaarschijnlijk dat u uw doelstellingen bereikt als dit probleem u plaagt.

Dat gezegd hebbende, “tijd” metingen kunnen glibberig zijn, maar toch significant. Zeker, het hebben van de mogelijkheid om ze überhaupt te meten geeft u een stap omhoog op de traditionele media waar u geen idee zou hebben van de mate van betrokkenheid of consumptie.

Natuurlijk wilt u dat uw bezoekers minstens zoveel tijd op uw site doorbrengen als nodig is om de inhoud op een enkele pagina te consumeren. Maar dat doen ze zelden. Dit is de uitdaging…

Als je de gewoonte hebt om video’s van 60 tot 90 seconden te publiceren, is een bezoek van 60 seconden, oftewel een gemiddelde, meer dan goed. Als u echter in plaats daarvan over het algemeen 3.000 woordartikelen, 45 minuten durende webinars of lange podcasts publiceert, is een 60-seconden-gemiddelde teleurstellend.

Denk aan uw inhoud en het doel ervan. Overweeg het smeden van benchmarks van waar het nu staat. Overweeg vervolgens de inhoudelijke metriek met betrekking tot de tijd die nodig is om de inhoud te consumeren – en hoe de cijfers zich tot elkaar verhouden – en de tijd die nodig is om de inhoud te consumeren.

ga-vergelijking-view

Bestudeer hoe individuele pagina’s presteren. Kijk naar het Gedrag > Site-inhoud > Alle pagina’s rapporteren en schakel over naar de vergelijkingsweergave. Selecteer “Ave Time on Page” in het uitklapmenu om de tijd op de paginagegevens te zien.

Ook hier zijn we niet op zoek naar complexe formules. We zijn op zoek naar eenvoudige benchmarks. Itty-bitty tijd op pagina, als een percentage of geheel, is tegengesteld aan wat u wilt. Gaat uw tijd op pagina omhoog? Dit geeft aan dat je meer boeiende inhoud creëert.

5. 5. Sociale media-aanhangers

Als metriek krijgen social media-aanhangers een slechte rap. Veel experts gebruiken de uitdrukking “ijdelheidsmetriek” om volgelingen te beschrijven alsof de grootte van uw publiek onbelangrijk is.

Dat is het niet. Hoewel de grootte van uw publiek misschien niet overeenkomt met de groei van uw merk, is het kortzichtig om er geen aandacht aan te besteden.

Op voorwaarde dat u een publiek organisch verdient – in plaats van dat u volgelingen koopt – is het zien van uw social media-volgersaantal een indicatie dat de inhoud die u deelt op sociale kanalen mensen aanspreekt.

Aangezien ik u aanspoor om in uw content marketing analytics inspanningen te stappen (of deze op te voeren), dien ik een groter publiek in om uw bereik uit te breiden en maakt het zo eenvoudiger voor u om aandelen, links, vermeldingen en andere fundamentele doelstellingen die cruciaal zijn voor het succes van uw content marketing te bereiken.

twitter-followers

Orbit Media deed een onderzoek naar de groei van een Twitter-publiek en trok nuttige conclusies over wat wel en niet helpt.

6. 6. Aandeel sociale media

In 2014 rapporteerde Shareaholic dat ongeveer 30% van het websiteverkeer wordt gedreven door sociale media.

Gesprekken over sociale aandelen hebben echter ook de neiging om een goed stuk van het debat te ontkurken. Zie, het proces van sociaal delen is zo vaak geautomatiseerd. Toch geef ik veel om social shares en als je probeert te achterhalen welke content het beste bij je publiek past, moet je dat ook doen.

attn-span

Een van de “duistere waarheden” over sociale media is dat mensen delen zonder te lezen.

Het meten van je social shares zal je helpen bij het bepalen van de tractie die je content krijgt op sociale platformen. U kunt meten:

Totale social shares
Aandelen via sociale-mediakanaal
Het aantal sociale aandelen dat elk stuk van de inhoud verdient
Het aantal website-bezoekers dat uw website verdient aan sociale sites
Het resultaat is dat u inzicht krijgt in het soort content dat u moet creëren en welke sociale platforms uw tijd waard zijn.

In een stellaire studie over het onderwerp op de MarketingLand blog schrijft Mark Traphagen:

“Een onderzoek van Socialbakers laat zien dat de hoeveelheid sociale interacties op de social media berichten van een merk correleert met het aantal bezoeken aan de website van het merk. Met andere woorden, wanneer de sociale interacties hoog zijn, gaan de bezoeken aan de bijbehorende websites meestal ook omhoog. Het lijkt erop dat wanneer gebruikers van sociale media het meest betrokken zijn bij een merk, ze ook meer kans hebben om de site van het merk te bezoeken”.

Volgens het onderzoek van Searchmetrics is er een 20 procent rangcorrelatie tussen Facebook-signalen en de organische zoekrangschikking.

Een recent bericht van Contently legt dit uit,

“Vanaf 2017 werden links die de eerste positie innamen op de eerste zoekresultatenpagina voor een bepaald trefwoord gecorreleerd met meer dan twee keer zoveel sociale signalen als de link die als tweede werd gerangschikt.”
Gegevens zoals deze suggereren dat zoekmachines rekening zouden kunnen houden met sociale prestaties bij het rangschikken van inhoud.

7. 7. Links en autoriteit

Met behulp van meetlinks kunt u de tractie van uw inhoud meten. Een inkomende link – die je hebt verdiend – is:

Een indicator dat je coole content hebt gecreëerd
Een traditionele maatstaf voor de vooruitgang van SEO
Een eenvoudige manier om links te meten is door een Talkwalker Alert in te stellen, die u laat zien wie er met uw content heeft gesproken (en misschien wel gelinkt). U kunt de informatie gebruiken om de makers van de content te bereiken en een nieuwe relatie aan te gaan.

Ook is het handig om te kijken naar uw “Domain Authority” (DA), die uw linkpopulariteit en zoekpotentieel bijhoudt. Houd er rekening mee dat de DA in de loop van de tijd kan schommelen. Wat echt belangrijk is, is uw DA ten opzichte van uw concurrenten in de zoekresultaten.

domein-autoriteit

Controleer uw DA (en de DA van uw concurrenten), gratis, met behulp van Link Explorer. Zoek pro’s hebben de neiging om te vertrouwen op de betaalde versie van Moz om de relatieve DA te controleren. Het aantal zelf maakt niet zo veel uit als de kloof tussen uw DA en die van uw concurrenten – en welke richting het uitgaat.

Wilt u geavanceerde tips over domeinbevoegdheden? Lees dit bericht op onze blog.

8. Doorkliksnelheid (CTR)

Als je maar één metriek onder de knie hebt, maak er dan deze van. Marketeers die een hoge CTR verdienen zullen winnen, ongeacht het kanaal. CTR is de belangrijkste succesfactor en de metriek die hen allemaal regeert.

Clickthrough rate is het percentage bezoekers dat…

Klik op uw vermelding in een concurrerende zoekresultatenpagina (SEO)
Kijk op je bericht in een snelstromende social media stream (social)
Klik op uw e-mail in een drukke inbox (e-mailmarketing)
Zoek marketeers kunnen het vinden in het bovengenoemde Query’s-rapport.

E-mailmarketeers kunnen het vinden in de rapporten van e-mail service providers.

Social media marketeers (en adverteerders) zullen zich moeten verdiepen in de analyses die door individuele netwerken worden geleverd of moeten vertrouwen op social media metriek platformen.

9. 9. Leidt

Leidt… hmm. Wat zijn dat?

Je gaat ze willen definiëren. Over het algemeen, hoewel inkomende marketeers je vaak toestemming geven om iets als vrijblijvend te definiëren als een download of een e-mailabonnement als een lead, is een lead echt iets meer.

“Een e-mailadres is geen lead. Een lead is iemand die zijn hand opsteekt en vraagt om gecontacteerd te worden over uw diensten”. – Andy Crestodina
We hebben het al gehad over de groei van het aantal abonnees, dus laten we dat opzij zetten en leads als iets groters beschouwen:

Een evenementregistratie
Een aanvraag voor een demo of consultatie
Een gratis proefversie van uw product
Een coupon downloaden
De lijst kan doorgaan. Een voorsprong is echt te definiëren door de ogen van de toeschouwer, zo u wilt.

Dit gezegd zijnde, zonder marketingautomatiseringssystemen van CRM-applicaties te integreren, kunt u eenvoudig de conversiepercentages van uw landingspagina’s meten en evalueren en wat u leert gebruiken om de kwaliteit van de aangeboden inhoud te verbeteren.

10. 10. Feedback

“Wanneer mensen commentaar geven op uw artikel, brengen ze extra informatie en inhoud aan de tafel, brainstormen ze ideeën voor nieuwe onderwerpen om over te schrijven, en versterken ze uw website. Commentaren voegen zelfs toe aan de woorden, trefwoorden en SEO-waarde zoals gezien door zoekalgoritmen. – Neil Patel, van 7 beproefde strategieën om het verkeer op uw Blog te verhogen met 206%.
Ja, ik ben hier een beetje in een kwalitatief gebied. Ik stel niet voor dat je de feedback cijfers “telt”, maar stel wel voor dat de feedback die je krijgt telt en moet worden doorgerekend in je toekomstige inhoudelijke inspanningen.

Feedback op uw inhoud kan op verschillende manieren komen, onder andere:

Social media updates/aandelen
Directe sociale-mediaboodschappen
Blog commentaar
E-mail
Telefoongesprekken
Contactformulier inzendingen
Beoordelingen
De feedback die je krijgt via bovenstaande media zal meestal positief zijn (als je inhoud niet klote is). Waarschijnlijk krijg je ook vragen en een paar verzoeken door elkaar. Af en toe kunt u constructieve feedback, tegenargumenten of zelfs negatieve feedback krijgen.

Het is allemaal goed en wel. Het verzamelen en synthetiseren van feedback is onderdeel van het proces om de kwaliteit van uw inhoud te verbeteren en de effectiviteit ervan te optimaliseren, wat de reden is dat ik dit bericht heb geschreven.

Voor verschillende doeleinden, vooral om aan de slag te gaan met het meten van de effectiviteit van uw contentmarketing, betekent dit gemakkelijk “uitvoerbaar”.

Ik wil dat u uw contentmarketing voortdurend verbetert. Dus ik wil dat je dit doet.

Leave a comment


Tekstbureau Albagora logo footer

Content marketing

Tekstbureau Albagora
5.0
Based on 5 reviews
powered by Google

Contact informatie

Mauritssingel 56, 2351 EG Leiderdorp

maandag   24 uur geopend
dinsdag     24 uur geopend
woensdag  24 uur geopend
donderdag 24 uur geopend
vrijdag       24 uur geopend
zaterdag    24 uur geopend
zondag      24 uur geopend

Copyright 2020 Albagora ©  Alle rechten voorbehouden

DMCA.com Protection Status