Hoe afwijzingen jouw copywriting vaardigheden kunnen verbeteren

Brieven van afwijzing, de nooit beantwoorde e-mail, het woord nee: we krijgen ze allemaal. Vooral in copywriting. Maar ze zijn het beste wat je als copywriter kan overkomen.

Denk maar eens terug aan elke keer dat je om een baan vroeg, een datum, een hoger tarief, een beter contract en ze zeiden nee. Ze vertellen je iets. Ze geven je informatie – niet noodzakelijkerwijs over jou, niet noodzakelijkerwijs over hen, maar ze vertellen je wel iets.

En als je wilt, kun je in je hersens graven om uit te zoeken wat. Als je luistert en erachter komt waarom je bent afgewezen, kun je die kennis kanaliseren om je vooruitgang en vaardigheden te superchargeren en nog beter te worden in copywriting dan voorheen. Hier zijn een paar manieren om het te doen.

1. 1. Denk aan feedback voor jezelf
Denk aan de redenen waarom je bent afgewezen als copywriter. Denk eens na.

Zoals die laatste klant die je alles liet overdoen: je weet dat je kopie niet helemaal overeenkwam met hun publiek. Of uw koude e-mails met een responspercentage van 0%: u gaat niet persoonlijk en boeiend genoeg te werk. Of je laatste sollicitatiegesprek waarbij het gesprek goed verliep, je de relevante vaardigheden had en je volledig voorbereid kwam, maar weet je wat? Je was gewoon niet goed genoeg.

Auw. Dat doet pijn om te horen en dat is waarom niemand het zegt, omdat het pijn doet. Maar soms is het waar.

Er zijn veel redenen waarom een klant je zou kunnen afwijzen, dus het betekent niet per se dat jij het bent. Toch moet je nadenken over die afwijzing om te zien of je er iets nuttigs uit kunt halen. Want vaak is dat wat het is: feedback.

Dus vraag jezelf af. Heb ik dat allemaal gegeven? Heb ik dat echt op de beste manier gedaan? Komen mijn monsters echt overeen?

Dat is moeilijk, want, nou ja, we weten niet wat we niet weten. En vaak kunnen we behoorlijk bevooroordeeld en beperkt zijn als we aan onszelf denken. Maar vaak, als je diep genoeg graaft en eerlijk tegen jezelf bent, zul je in staat zijn om een aantal pareltjes te vinden over je laatste pitch die niet helemaal goed ging.

In feite weet je vaak wat je fout doet terwijl je het doet. Of je weet het gewoon door de reactie van je klant. En als je dat gezien hebt, moet je ook aan hun feedback denken.

2. 2. Krijg feedback van de klant
Nu is het vragen om feedback echt nuttig (vooral op je werk), dus als je kunt, vraag je klant om je te vertellen hoe je het beter kunt doen. Eenvoudig.

Soms is het echter niet gepast. Graaf dus wat dieper. Zelfs als u niet direct om hun feedback kunt vragen, kunt u nog steeds feedback van hen krijgen op een andere manier: in hun antwoorden. Denk terug aan hoe de interactie verliep, wat er gebeurde, wat er gezegd werd (als er al iets gezegd werd.) Want hun antwoorden kunnen je meer vertellen dan hun woorden. Denk er dus over na.

3. 3. Verbeter je vaardigheden
Als je eenmaal de feedback hebt, moet je er iets aan doen. Als het op sommige dingen aankomt, moet je het goed doen.

De juiste vaardigheden hebben is belangrijk. Dus verbeter ze. Word beter in datgene wat je miste en dan kun je jezelf snel op weg helpen om beter te worden. Een paar dingen die helpen:

Schrijf op hoe je kunt verbeteren (we zijn schrijvers, toch?)
Herhaal de kopie
Vergeet niet om de volgende keer dat u soortgelijk werk doet, te implementeren
4. Vergeet niet dat zelfs als je vaardigheden er nog niet zijn: je bent
Onthoud dat niet alles wat je graaft goud is. Niet alles wat je doet zal geweldig zijn en niets wat je doet is eigenlijk goed of slecht voor je.

Ik denk dat dit de reden is dat afwijzing ons pijn doet. Het is de reden waarom mannen sidderen bij het lopen naar vrouwen in bars en waarom Jessie nooit die baan verlaat die ze haat. Omdat we diep van binnen, ergens in onze ziel, doodsbang zijn om eruit te stappen en iemand ons te laten vertellen dat we niet genoeg zijn. Niet dat onze vaardigheden niet genoeg zijn, maar wij. Dat we niet genoeg zijn als mensen.

Dat is het engste van allemaal en het is iets om te onthouden bij het zoeken naar banen, contracten en optredens als copywriter. Het is de reden waarom sommigen moeite hebben om hun verdiende loon te vragen in markten van bottom-barrellers, omdat ze denken dat ze het niet waard zijn.

De enige manier om het op te lossen is door de manier waarop je denkt uit te zoeken. Zelfs als je misschien niet genoeg bent geweest in termen van je copywriting-vaardigheden, vergeet dan niet: je bent altijd de moeite waard als persoon.

5. Geniet van het proces
Genieten van het proces is de beste manier om verder te gaan met iets en door een cyclus te gaan met een ellendig gevoel is voor niemand een manier om iets te doen. Dus elke keer dat je afgewezen wordt, vier je een beetje, want dat betekent dat je een stap dichter bij het beter zijn bent.

En als je dat niet gelooft?

Vier het dan tenminste, want dan blijf je de volgende keer dat een klant om een revisie vraagt, gezond.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
nl_NLDutch