Het internet wordt elk jaar steeds belangrijker. Zowel voor consumenten als bedrijven. Wanneer je als bedrijf wilt groeien is het daarom belangrijk om een goede online marketing strategie te hebben en uit te voeren. Door middel van deze strategie zul je meer klanten binnenhalen met behulp van het internet. Om deze strategie te maken en goed uit te laten voeren kun je een samenwerking aangaan met een online marketing bureau. Een online marketing bureau heeft namelijk jaren ervaring en expertise om de beste strategie uit te voeren voor jouw bedrijf. Maar hoe kies je het juiste online marketing bureau dat past bij je bedrijf?
Wat doet een online marketing bureau?
Om te weten te komen welk online marketing bureau het beste bij je past is het handig om te weten wat een online agency precies doet. Over het algemeen bieden de meeste online bureaus dezelfde diensten aan. Deze bestaan vaak uit de volgende diensten:
- SEO – Organische hoger in zoekmachines terecht komen.
- Google Ads – Adverteren op en via de verschillende Google platformen.
- Social Media Marketing – Organische berichten plaatsen en adverteren op social media.
- Webdesign & web development – Het ontwerpen en bouwen van websites en webshops.
- CRO – Optimaliseren van websites voor een hoger conversie percentage.
Dit zijn de meest voorkomende diensten die een agency aanbiedt. Naast deze diensten bieden sommige bureaus ook extra diensten aan zoals video marketing of affiliate marketing.
Ga je voor een branche specifiek bureau of een algemeen bureau?
Ondanks dat veel online marketing bureaus dezelfde diensten aanbieden zijn er wel verschillen in expertises en focus. Zo zijn er branchespecifieke online marketing bureaus, markt specifieke bureaus (focus op B2C óf B2B) maar ook marketing bureaus die zich breed houden en zich niet specificeren in een bepaalde markt of branche. Het voordeel van branche en markt specifieke bureaus is dat ze meer ervaring hebben in die hoek van de markt en branche. Het nadeel is dat ze ook zullen werken voor veel van je concurrenten. Een brede agency is in te huren voor elk soort bedrijf, zijn daarom toegankelijker en hebben een bredere expertise.
Laten ze expertise zien?
Goede marketing bureaus willen laten zien waar hun expertise ligt en wat ze voor je kunnen betekenen. Dit doen ze vaak in de vorm van gratis video of blog content. Lees enkele van hun blogs of bekijk hun YouTube videos om te zien welke expertise ze in huis hebben.
Hoe zien de cases eruit?
Uiteindelijk wil je een online marketing bureau kiezen dat resultaten voor je behaald. Anders draait je investering uit op niks. Of een online marketing bureau resultaten behaald zou je kunnen aflezen aan hun cases. Veel bureaus hebben een aparte pagina waar je een aantal van hun cases kunt lezen. Bekijk de verschillende cases en zie of de resultaten goed genoeg zijn.
Bieden ze een gratis aanbieding aan?
Veel online marketing bureaus bieden een gratis aanbieding aan zoals een gratis SEO-scan, of gratis zoekwoordenonderzoek. Maak hier gebruik van! Zo krijg je alvast een klein beetje gratis waarde en kun je zien welke kwaliteit ze leveren. Bieden ze geen gratis aanbieding? Vraag dan naar meer informatie over hun bedrijf door het sturen van een e-mail of door ze op te bellen.
Hoe voel je je zelf bij het bedrijf?
Ben je je aan het oriënteren voor het uitbesteden van online marketing? Vraag dan meerdere offertes aan en ga in gesprek met meerdere bureaus. Zo kun je goed vergelijken en ook op je gevoel af gaan. Welk bureau sprak je het meeste aan, welke past voor jou gevoel het beste bij je bedrijf?
Hoeveel kosten de diensten?
Uiteraard heeft elk bedrijf een marketing budget. Bij het zoeken van het juiste online marketing bureau moet ook hier rekening worden gehouden met je eigen marketing budget. De prijzen van agencies lopen erg uiteen. Vaak starten de prijzen vanaf 30-40 euro per uur en kunnen ze oplopen tot wel 100-150 euro per uur. In sommige gevallen is goedkoop vaak ook duurkoop. Probeer hier goed op te letten voordat je in zee gaat met een goedkopere partij. Vraag bijvoorbeeld uit hoeveel personen het team bestaat en of ze ook samenwerken met partijen uit het buitenland.
Waarom een online marketing bureau inhuren?
Waarom eigenlijk een online marketing bureau inhuren voor je marketing? Bij online marketing komen veel technische aspecten en expertise kijken op verschillende vlakken zoals social media, SEO en Google Ads. Het kost veel tijd om deze kanalen volledig te begrijpen en hier succesvol gebruik van te maken. Mocht je zelf geen tijd hebben om je hierin te verdiepen of zelf geen tijd hebben om de marketing werkzaamheden uit te voeren, dan is het uitbesteden van je marketing aan een online marketing bureau een slimme keuze.