Blog Categorieën

Wat de kleuren van uw logo zeggen over uw bedrijf

De kleuren van uw merk kunnen meer vertellen dan u zich kunt voorstellen. Vooral de kleuren die u gebruikt in uw logo zeggen veel over uw bedrijf. De psychologie van kleur kan uw bedrijf helpen om vertrouwen en vertrouwdheid op te bouwen door de juiste emoties op te wekken. Het is geen verrassing dat de meest populaire merken ter wereld een sterke associatie hebben met hun logo’s. Hun kleuren hebben de neiging om hun branding te reflecteren, zelfs als er geen tekst op staat die zijn geschreven door een tekstschrijver.

Dit komt door de kracht van kleuren en hun vermogen om de merkherkenning te vergroten met de gewenste reacties die ze kunnen uitlokken. Studies hebben aangetoond dat de kleur van een product 60 tot 80% van de aankoopbeslissing van een klant beïnvloedt. Dit betekent dat de juiste kleurkeuze niet alleen de merkassociatie versterkt, maar ook uw totale omzet kan beïnvloeden of zelfs verhogen!

Als marketeer is het nuttig om te onderzoeken hoe de psychologie van kleuren de juiste boodschap kan sturen naar uw doelgroep. De kleuren van uw merk moeten worden geïntegreerd in uw site, uw landingspagina’s, uw logo, uw product en elk ander onderpand dat u creëert. Sterkere branding verhoogt de impact van het zien van het juiste gebruik van kleuren die een impact hebben op uw bedrijf.

De kleuren die u gebruikt zijn ook belangrijk in de huisstijl van uw website. We hebben besloten om alle kleuren te bekijken en te bekijken hoe elke marketeer ze kan gebruiken om contact te maken met zijn of haar publiek.

Analyse van de Top 100-merken van de wereld

We wilden de top 100 merken in de wereld, gedefinieerd door hun merkwaarde, analyseren om er zo achter te komen van de kleuren van een logo zeggen over uw bedrijf.

Dit is wat we hebben gevonden.

Blauw lijkt de winnende kleur te zijn, want het komt voor in 33% van de top 100 merken. Rood komt op de tweede plaats door op te duiken in 29% van de merken, en zwart of grijswaarden maken de derde meest populaire keuze met 28%. Tot slot, 13% gebruikt geel of goud.

Interessant is dat 95% van de top 100 merken slechts één of twee kleuren gebruiken. Dit kan worden uitgelegd als een poging om de consistentie te behouden door eenvoudig te blijven in hun branding.

Bovendien is tekst voor veel van deze merken niet belangrijk, omdat slechts 41% het in hun logo’s heeft opgenomen.

Dit dient als bewijs dat een sterk logo een verbinding kan maken met het publiek, zelfs zonder gebruik te maken van tekst om het aan te vullen. In feite heeft 9% van de merken de naam van hun bedrijf niet eens op hun logo gezet, waardoor ze met de eenvoud van hun logo’s nog een stap verder zijn gegaan.

Hoe reageren mensen op merkkleuren?

Elke kleur roept een andere reactie op bij de mens. Kleuren zijn onder te verdelen in twee hoofdcategorieën: warm en koel. Warme kleuren worden vaak geassocieerd met energie, terwijl koele kleuren verbonden zijn met rust en geborgenheid.

Maar wat betekent elk van de volgende kleuren voor ons en wat betekent dat voor uw merk? Hier is een overzicht van wat elke kleur onderscheidt en hoe uw merk de juiste mix van kleuren kan kiezen.

Rood

Rood roept een gepassioneerde en viscerale reactie op. Het is een kleur die je hartslag verhoogt, je ademhaling sneller maakt en over het algemeen wordt geassocieerd met energie, opwinding en passie. Het is een van de kleuren die de aandacht trekt, terwijl het ook provocerend en opwindend kan zijn.

Kleurcode: agressief, energiek, provocerend, aandachttrekkend, gepassioneerd

Paars

Paars is een verfijnde maar mysterieuze kleur. Het heeft de neiging om te worden gebruikt met producten van een hoger niveau vanwege de associatie met royalty’s en elegantie. Het mysterieuze element van paars is ook verbonden met spiritualiteit, en het kan een magisch element in uw branding brengen.

Kleurcode: royalty, verfijning, nostalgie, mysterie, spiritualiteit

Blauw

Blauw is de meest populaire kleurkeuze die veel grote bedrijven toepassen in hun logo.  Het wordt verondersteld om mensen op hun gemak te stellen, omdat het hen doet denken aan de lucht en de oceaan. Blauw wordt ook geassocieerd met vertrouwen, zekerheid en vertrouwen, wat een geweldige combinatie is voor de merken die deze elementen in hun boodschap willen hebben.

Kleurcode: betrouwbaar, betrouwbaar, veilig, verantwoordelijk, zelfverzekerd

Groen

Groen is een kleur die synoniem staat voor rust, veiligheid en frisheid. De verschillende tinten kunnen een unieke merkidentiteit voor uw bedrijf creëren. Groen heeft de neiging om te worden geassocieerd met gezondheid, samen met het gevoel van vrede en sereniteit.

Kleurcode: Rijkdom, gezondheid, prestige, sereniteit, vrijgevigheid, veiligheid…

Geel

Geel is een populaire kleurkeuze voor merken die een gevoel van positiviteit in hun identiteit willen oproepen. De associatie met de zon op de verschillende schaduwen brengt hoop en optimisme naar boven. Geel valt ook op tussen andere kleuren, wat een gele merkidentiteit creatief en aantrekkelijk maakt.

Kleurcode: positiviteit, licht, warmte, motivatie, creativiteit, blijdschap

Oranje

Oranje is een ideale kleurkeuze voor merken die het optimisme en de helderheid van geel willen combineren met de passie en de energie van rood. Het is een creatieve en vrolijke kleur die een vriendelijk en avontuurlijk gevoel oproept.

Kleurcode: vitaliteit, plezier, speels, uitbundig, uitgaand

Bruin

Bruin staat voor de aardse eenvoud en het heeft meestal de voorkeur om de stabiliteit en de kracht te weerspiegelen. Het is geruststellend in zijn eenvoud en heeft de voorkeur van merken die klassiek en betrouwbaar willen zijn, zonder te vervallen in gedurfde bewegingen. Bruin wordt geassocieerd met de aarde en kan mensen ook herinneren aan vuil, dus er moet een zorgvuldig gebruik van worden gemaakt, vooral als het opvalt als de belangrijkste kleur voor een merk.

Kleurcode: aarde-achtig, natuurlijk, simplistisch, duurzaam, troostend

Zwart

Zwart is een andere populaire kleurenoptie voor merken en het heeft de neiging om een van de meest klassieke opties te zijn. Het is zowel klassiek als verfijnd en het kan een merkidentiteit laten opvallen. Het lijkt perfect te werken met luxe producten, het mengen van de klassieke en krachtige elementen. Zwart is een van de kleuren die met andere kunnen worden gecombineerd om een sterkere emotie toe te voegen, zonder de klassieke aantrekkingskracht te verliezen.

Kleurcode: Prestige, waarde, tijdloosheid, verfijning, kracht…

Wit

Wit staat voor eenvoud, zuiverheid en ook reinheid. Deze drie maken het zeer populair in de gezondheidszorg, in de schoonmaakbranche, maar ook in de kinderbranche. Wit kan ook een gevoel van vertrouwen wekken door in te tikken op zuiverheid en eenvoud.

Kleurcode: zuiver, edel, schoon, zacht

En wat nu?

Het is nuttig om de psychologie van elke kleur te begrijpen bij het creëren van de identiteit van uw merk. Uw kleurkeuze kan de esthetiek van uw merk opbouwen en u tegelijkertijd dichter bij uw doelgroep brengen. Wat zeggen de kleuren van uw logo over uw bedrijf? Dat ligt er dus aan welke kleuren u gebruikt. Gebruik de kleuren die de sterke punten van uw merk benadrukken en die de juiste gevoelens voor het juiste publiek oproepen.

Stemmen de kleurkeuzes die u voor uw merk hebt geselecteerd overeen met het gevoel dat u aan uw klanten en prospects probeert te geven? Ik zou graag willen horen waarom u de kleuren die u voor uw merk hebt gekozen in de commentaren heeft opgenomen

Tekstbureau Albagora logo footer

Content marketing

Tekstbureau Albagora
5.0
Based on 7 reviews
powered by Google

Algemeen

Contact informatie

maandag   24 uur geopend
dinsdag     24 uur geopend
woensdag  24 uur geopend
donderdag 24 uur geopend
vrijdag       24 uur geopend
zaterdag    24 uur geopend
zondag      24 uur geopend

Laan van Nieuw Oost-Indië 125
2593 BM Den Haag

info@albagora.nl

Copyright 2020 Albagora ©  Alle rechten voorbehouden

DMCA.com Protection Status