Oude content verwijderen: wat kan dat voor uw website betekenen?

Oude content verwijderen: wat kan dat voor uw website betekenen?

Je blog is een zolder. Het is een oude opslagruimte, gevuld met tientallen artikelen die niemand in tijden heeft aangeraakt. Rommelig en stoffig, het is tijd om het huis schoon te maken.
Of wel?
Ik had dit debat met Amanda Gant, onze marketing directeur. Amanda is een opgeruimd persoon die alles weet over content marketing en Analytics, dus ik neem altijd haar advies aan. Maar dit onderwerp bracht een pittig debat op gang.
Laatst vertelde ze me dat ze al onze content aan het controleren is om een aantal oude, nutteloze pagina’s op te ruimen. Het plan was om de blogberichten zonder verkeer en zonder links te verwijderen. Dan wordt die URL omgeleid naar de meest gelijkaardige pagina.

Mijn antwoord was, waarom zou ik de moeite nemen?

Na ons korte debat verplaatste ze het gesprek (slim) naar LinkedIn om input te krijgen van enkele top content pro’s en SEO’s. We ontdekten al snel dat veel mensen veel advies hebben over het snoeien van content. Enkele gedeelde ervaringen en voorbeelden van resultaten.

Wat zou Marie Kondo doen als ze contentstrateeg was?

Deze post zal proberen die vraag te beantwoorden. We zullen uitleggen wanneer, waarom en hoe je content moet snoeien voor SEO. U vindt de meningen van de experts overal terug en aan het eind voeg ik mijn tegengestelde mening toe.

Waarom oude content snoeien?

Mensen snoeien pagina’s om verschillende redenen. Vraag het aan een expert en je hoort dingen als “verminder de bloat” en “maximaliseer het eigen vermogen van de link”. Maar wat zijn de voordelen van snoeien? Wat is de impact op de resultaten?
Hier is de reden waarom ze zeggen dat je oude, niet presterende pagina’s moet verwijderen:
Beheer Google’s “Crawl Budget”…
Zoekmachines wijzen een eindige hoeveelheid server verwerkingskracht toe om uw website te crawlen. Het verwijderen van pagina’s zal GoogleBot helpen om zich te concentreren op inhoud die relevant is voor de zoekopdracht. Dit is vooral belangrijk voor grote sites (10k+ pagina’s).
Domeinautoriteit richten
Uw site heeft een eindige hoeveelheid rangschikkingspotentieel, doorgegeven aan het via links van andere websites, gemeten als Domain Authority (wat is dat?). Als u minder pagina’s heeft, zal elk van hen meer autoriteit hebben en kan het hoger rangschikken.
Verminder het risico op keyphrase kannibalisatie
Als u twee pagina’s hebt die beide hetzelfde onderwerp behandelen, kan Google in de war raken, kan het zijn dat u niet de gewenste pagina’s rangschikt, of kan het zijn dat u ook niet de gewenste pagina’s rangschikt.
Dat is in principe het idee.
Opmerking: In dit geval gaat het bij het snoeien van inhoud niet om het stroomlijnen van de navigatie, het consolideren van categorieën of het verbeteren van het ontwerp. We hebben het niet over UX omdat er geen discussie is over dat onderwerp. Doe altijd alles wat de ervaring van bezoekers verbetert!

Vreest de oude inhoud vreugde?

Het is roekeloos om een URL te verwijderen (of zelfs te wijzigen) zonder eerst een paar dingen te controleren. Stel deze twee vragen om u te helpen beslissen of die pagina digitaal plezier oplevert:
Is de pagina het afgelopen jaar bezocht? Is hij gerangschikt?
Weet u het niet zeker? Hier is hoe u de rangschikking van een pagina kunt controleren met behulp van Google Analytics
Zijn er links naar de pagina? Van andere websites? Van uw andere pagina’s?
Weet u het niet zeker? Hier is een lijst met hulpmiddelen voor het controleren van backlinks
Eigenlijk, als de pagina nul bezoeken heeft, zal het niet verschijnen in Google Analytics, dus degenen die inhoud zuiveren gebruiken ofwel andere tools om hun site te crawlen of ze zuiveren ultra-laag verkeer pagina’s.
Hier zijn enkele meer specifieke redenen van de experts, die ons eraan herinneren het doel van de inhoud in overweging te nemen.
“Maken deze extra pagina’s uw zoekresultaten ter plaatse onnodig puinhoop? Zoals, wanneer je zoekt en je krijgt een grote oude lijst van domme, irrelevante pagina’s? Als ze op die lijst staan, zorg dan dat je ze kwijtraakt.” – Kristina Halvorson, Hersenverkeer
ross-hudgens “De reden is link equity flow. Wilt u liever 1000 externe links verdeeld over 700 pagina’s of 500? Het antwoord is het laatste en waarom het zo belangrijk is om slecht presterende pagina’s te knippen.” – Ross Hudgens, Siege Media
“Volgens het gepubliceerde PageRank algoritme, hoe meer links er nodig zijn om bij je goede spullen te komen (via gepagineerde datum/categorie-archieven), hoe meer keer de dempingsfactor wordt toegepast op elk van die links.” – Corey Northcutt, Northcutt SEO
Hoe u uw inhoud veilig kunt zuiveren
Als hij goed scoort en je schrapt hem, dan schaad je zijn verkeer. Als het gelinkt is aan en je verwijdert het, dan breek je die links. Hier zijn drie opties om het huis op een verantwoorde manier schoon te maken.

Doorsturen naar

Maak een 301 redirect naar de dichtstbijzijnde corresponderende pagina en u voorkomt dat u ooit een bezoeker of Googlebot naar uw ‘404 pagina niet gevonden’ pagina stuurt.

Geen indexering van de pagina

Laat de pagina met rust, maar zeg tegen de zoekmachines dat ze het moeten negeren. Voeg een noindex meta-tag toe, meestal mogelijk via uw contentmanagementsysteem of een plugin. Het voegt deze code toe aan de pagina:
<meta naam=”robots” inhoud=”noindex” />
En als je een hele map met pagina’s hebt die je uit Google wilt houden, kun je ze uit je robots.txt-bestand “weglaten”.
Houd er rekening mee dat deze optie ze niet uit uw interne site-zoekopdracht zal houden. Het kan zijn dat ze nog steeds de zoekresultaten van uw site verknoeien.

Hergebruik, herschrijven, combineren

Verpruts het niet. Recycleer. Bewaar de URL, maar herschrijf de pagina.
Het is het meeste werk, maar heeft de grootste beloning. Het updaten van oude inhoud is een van onze meest effectieve tactieken. Onze vriendin Dana DiTomaso stelt voor om verschillende zwakke berichten te combineren tot één sterke, in plaats van ze te herschrijven.
“Soms vind je verschillende blog posts over hetzelfde onderwerp, maar ze zijn allemaal middelmatig, dus geen van hen rangschikt. Als de inhoud nog steeds iets is wat je wilt behouden, combineer ze dan tot een veel betere post en stuur de oude posts om naar de nieuwe”. – Dana DiTomaso, KickPoint
Helpt snoeicontent uw SEO?
We vroegen onze experts om ons te vertellen over hun ervaring met snoeien en om de resultaten te rapporteren indien mogelijk. Helaas is dit meestal niet mogelijk.
Wanneer content marketeers en SEO’s pagina’s verwijderen, is het meestal onderdeel van een grotere content marketing audit. In plaats van alleen te snoeien en te meten, veranderen ze tegelijkertijd een heleboel andere zaken.

V: Heeft het schoonmaken van uw garage u gelukkig gemaakt?

A: Ja, maar we waren toch aan het verhuizen. Nu wonen we in een nieuw huis en we houden ervan.
Dus we kunnen niet zeggen dat het geluk uit de garage kwam. Hier zijn de gerapporteerde resultaten.
Dana DiTomaso, Kick Point
“Het probleem is dat deze projecten ook worden gedaan in combinatie met technische fixes, het herschrijven van titels/metas, etc. – dus ik heb geen screenshot van alleen maar inhoudelijke fixes op zichzelf. Ik kan zeggen dat we een verkeerswinst hebben gezien van 30% tot 150% als alles goed is gedaan.

Inhoud geïsoleerd gesnoeid: nee

Resultaten: 30 – 150% toename van het verkeer
Ross Hudgens, Siege Media
“Bij een recente inhoudsaudit hebben we meer dan 3.000 pagina’s gesnoeid, wat resulteerde in organische verkeersverbeteringen. Verouderde en slecht presterende pagina’s werden eind april 2018 van de site verwijderd.
Het aantal gesnoeide pagina’s was gelijk aan ongeveer 15% van de gehele site op dit moment. Het organische verkeer na het project steeg met ongeveer 50% en heeft zich sindsdien staande gehouden, wat het bewijs levert van de voordelen van een goede inhoudscontrole en het snoeien van de inhoud”.
Inhoud geïsoleerd gesnoeid: meestal ja
Resultaten: 50% toename van het verkeer (goed gedaan!)

Kaylee Pope, Prime Publishing

“We deden dit een paar jaar geleden op onze recept- en voedselsite, RecipeLion.com. Het had een 1000-tal recepten die de afgelopen twee jaar minder dan 10 pagina’s hadden bekeken. Veel van deze inhoud was erg dun. Het voldeed niet aan de algemene richtlijnen voor best practices en had vaak minder dan 100 woorden tekst op de pagina.
We hebben in de loop van enkele maanden 1.156 artikelen gedeactiveerd. Als referentie zijn er nu ongeveer 36k actieve URL’s op de site. Op dat moment bestonden deze URL’s dus uit ongeveer 3-4% van onze URL’s.
Ik zal eerlijk zijn op het moment dat ik me schrapte voor impact, maar letterlijk, er is niets veranderd. Ik denk niet dat het pijn deed of iets hielp.”
Inhoud geïsoleerd gesnoeid: ja
Resultaten: geen

Justin Rondeau, DigitalMarketer

“Toen we onze site bijwerkten, hebben we de inhoud per categorie gegroepeerd en vervolgens omgeleid naar inhoud die grondiger was of een deel van onze hogere rangschikking was.  Het heeft onze site echt vereenvoudigd, het aantal artikelen teruggebracht en het leven voor ons een stuk beter gemaakt.
We hebben ongeveer 950 oudere berichten omgeleid naar beter presterende, meer actuele, meer relevante inhoud. TBH we hebben niet veel zien gebeuren.”
Inhoud geïsoleerd gesnoeid: nee
Resultaten: Geen lift in het verkeer. Maar wel een betere gebruikerservaring.
Taylor Cimala, Digitale Derde Kust
“We deden een vrij lange verwijdering op onze site afgelopen herfst en sneden honderden pagina’s bij. Helaas hebben we ook onze https-conversie gedaan EN zijn we snel daarna overgestapt van .net naar .com. Dat verpestte dus eigenlijk elke vorm van analyse. Eerlijk gezegd was het een beetje therapeutisch.
Mijn grootste gedachte hierover is meer in lijn met het algemene concept om je beste beentje voor te zetten. Denk ik dat het snoeien van content op uw website een positief SEO-voordeel heeft? Ja. Was ik in staat om een goede test te doen? Helaas niet. Maar ik ben ook in orde met 100% bounce rate en een 100% conversiepercentage. Een betere voet voorwaarts kan de conversies verbeteren en betere conversaties creëren en we kunnen het SEO-gedeelte negeren!
Inhoud geïsoleerd gesnoeid: nee
Resultaten: niet in staat om te meten
Dario Zadro, Zadro Web
“We hadden een klant die ongeveer 5.000 productpagina’s op een e-commercesite had staan en zich wilde richten op enkele kernproducten. We lieten ongeveer 4.000 productpagina’s gewoon 404. Poof …weg, zomaar. De site die ik noemde is nu minder dan 1.000 pagina’s en presteert geweldig na het hakken van ~80% ervan.
Na ongeveer een maand waren de bestaande pagina’s hoger gerangschikt, de verkoop nam toe en de UX-metriek verbeterde drastisch.”

Inhoud geïsoleerd gesnoeid: ja

Resultaten: het schrappen van 80% van de inhoud resulteerde in een daling van de “totale” ranglijst van trefwoorden en het verkeer nam niet noodzakelijkerwijs toe in het algemeen, soms zelfs af.
Jeff Baker, Brafton
“Met behulp van Google Search Console vond ik ongeveer 5k nieuws/blog-pagina’s op ons root-domein (ongeveer 50% van alle geïndexeerde pagina’s) die minder dan 20 impressies of minder per kwartaal reden. Deze pagina’s worden gebruikt om verkeer te genereren in de hoogtijdagen van contentmarketing, maar zijn nu ongetwijfeld gecategoriseerd als “dun”.
Ik heb een set van statistieken gebruikt om de lijst te helpen filteren op de minst waardevolle inhoud, waardoor de grootste overtreders worden beperkt tot ongeveer 1.100 geïndexeerde pagina’s. Hier waren de filtercriteria:
<20 Zoek impressies/kwart.
<1 Inkomende links naar de URL. (Belangrijk om meerdere tools te gebruiken voor kruisverwijzingen)
Lage CTR en gemiddelde positie.
Niet categorie/auteur/paginatie URL.
In plaats van dit handmatig te doen, of het team bouwde een script dat een no-index tag importeert op al deze pagina’s. Het verkeer is meer dan verdubbeld na de eerste snoeibeurt.
Maar het is belangrijk om op te merken dat dit NIET los van elkaar is gedaan. Ik ben ook een paar maanden eerder begonnen met een vrij robuuste blogtechniek. Dus correlatie mag niet leiden tot een oorzakelijk verband bij het observeren van deze resultaten. Maar ik kan met zekerheid zeggen dat de inhoud vlijmscherp was en naast nul zichtbaarheid reed.”
Inhoud geïsoleerd gesnoeid: nee
Resultaten: 108% toename van het organische verkeer
“Het voelt gewoon goed om te zuiveren”
Er is meer in het leven dan alleen analyse. Soms zijn de voordelen meer emotioneel. Ik respecteer dat. Rondeau zei dat het verwijderen van oude inhoud “het leven een stuk beter maakte voor ons” en Cimala noemde het “een beetje therapeutisch”.

Netheid is een deugd, toch? Dan maakt dit punt mooi.

“Soms is er gewoon het ‘juiste ding om te doen” Vergeet SEO en metriek even. Het is gewoon FEELS beter om de rommel op te ruimen als een mooie lenteschoonmaak. Jij en je team voelen zich misschien gewoon meer opgewonden om verder te gaan met nieuwe inhoud als je het spul dat gewoon niet meer goed voelt, wegsnijdt”. – Dan Sure, Evolutie van SEO
Emotie is motivatie en motivatie is ook belangrijk.
Mijn persoonlijke aanbeveling: Niet snoeien. Hoard uw inhoud.
Tenzij je een grote website hebt met meer dan 10.000 pagina’s raad ik het snoeien van inhoud niet aan. Ik raad het hamsteren aan.
Want digitale inhoud is niet zoals fysieke spullen. Het is gewoon data in een database ergens. Het is geen rommel als niemand het ziet. Dus over het algemeen is het voordeel van het verwijderen nul.

Hoe zit het met SEO?

Ervan uitgaande dat de inhoud niet van invloed is op de ervaring van uw bezoekers, is de belangrijkste SEO-zaak voor het snoeien crawlbudget. Maar dat is alleen een factor voor zeer grote websites. Hier is Gary Illyes uit te leggen op Google Webmaster Blog:
“Ten eerste willen we benadrukken dat crawlbudget niet iets is waar de meeste uitgevers zich zorgen over hoeven te maken… Als een site minder dan een paar duizend URL’s heeft, zal hij meestal efficiënt worden gecrawld.” – Gary Illyes, Webmaster Trends Analyst, Google
Maar het kan geen kwaad, toch?
Zo eindigt het debat meestal. Het kan geen kwaad. Dus marketingteams, contentstrategen en SEO’s gaan verder met het project. Ze voeren de rapporten uit, beoordelen de pagina’s, nemen beslissingen, verwijderen oude pagina’s en zetten de redirects op.
Stel dat het slechts een dag duurt om dat werk te doen. Wat is het voordeel? Het deed geen pijn. Maar wat was de opportuniteitskost van die tijd?

Hier is een lijst van 10 dingen die ik in een dag kan doen:

Verbeter

Herschrijf onze meest bezochte verkooppagina, en voeg duidelijkheid en detail toe rond de belangrijkste verkoopvragen.
Impact: Hogere conversie, meer leads.
Maak aan.
Onderzoek en schrijf een nieuw trefwoordgericht artikel waarin inzichten of adviezen worden gedeeld.
Impact: Honderden of duizenden nieuwe bezoekers in de loop van de tijd.
Neem op.
Maak een video die een topartikel samenvat. Voeg het toe aan het artikel en aan YouTube.
Impact: Duizenden views en tientallen nieuwe abonnees in de loop van de tijd.
Promoot
Maak 12-15 social media video’s met bijschriften met behulp van dit proces, het bevorderen van onze top-converting posts, ontdekt door middel van dit proces.
Impact: Duizenden bezoekers en tientallen nieuwe abonnees in de loop van de tijd.
Lever een bijdrage aan
Schrijf en zet een gastenpost op.
Impact: Een link en verbeterde domein autoriteit, een relatie met een redacteur
Pools
Herschrijf onze over pagina en onze social media profielen
Impact: Een betere kijk en berichtgeving voor duizenden touchpoints in de loop van de tijd.

Leer

Bereik 8 vriendelijke experts, vraag elk van hen vriendelijk voor 30 minuten van hun tijd, plan wat videogesprekken en duik in leuke uitdagingen voor de komende 6 maanden.
Impact: Betere relaties, nieuwe inzichten, vriendschap.
Leer
Organiseer een serie van lunch-en-leer voor mijn team. Laat ze onze nieuwste technieken zien.
Impact: Hoger moreel en betere resultaten voor mijn klanten voor altijd.
Trein
Documenteer 10 herhaalbare processen. Maak een video die het proces voor elk van deze processen laat zien. Delegeer aan een virtuele assistent.
Impact: 4 uur per maand meer productieve tijd voor altijd.
Leef een beetje
Actie: Neem de dag vrij, slaap in, maak ontbijt voor de kinderen, lees wat fictie.
Impact: Geluk!
Stel je voor dat je concurrent een van deze dingen doet terwijl je je zolder opruimt. Wie krijgt het grootste voordeel?

Concentreer je op je beste. Vergeet de rest.
Op dit moment, als je deze zin leest, zijn er bezoekers op je website. Denk aan de pagina’s die ze bezoeken. Denk aan uw toppagina’s. Het verbeteren van die pagina’s zal u nu, vandaag, voordelen opleveren.

Het probleem met digitale marketing is dat er zoveel dingen zijn die we met onze tijd kunnen doen. En ze zien er allemaal belangrijk uit. De sleutel tot de inhoudelijke strategie is het stellen van prioriteiten. Ik adviseer om prioriteit te geven aan de dingen die goed werken. Niet zuiveren.

Sorry, Marie!

Heb je ooit inhoud gesnoeid? Zo ja, kun je dan de resultaten delen? Met screenshots van je Analytics alsjeblieft?

Leave a comment



Tekstbureau Albagora logo footer

Content marketing

Tekstbureau Albagora
5.0
Based on 5 reviews
powered by Google

Contact informatie

Mauritssingel 56, 2351 EG Leiderdorp

maandag   24 uur geopend
dinsdag     24 uur geopend
woensdag  24 uur geopend
donderdag 24 uur geopend
vrijdag       24 uur geopend
zaterdag    24 uur geopend
zondag      24 uur geopend

Copyright 2020 Albagora ©  Alle rechten voorbehouden

DMCA.com Protection Status