Uw best converterende webteksten vinden

Uw best converterende webteksten vinden

Het is gemakkelijk om te zien welke inhoud het verkeer krijgt. Het is een van de meest populaire rapporten in Analytics. Het All Pages rapport is gesorteerd op paginabeelden, dus het staat er allemaal goed. De meeste marketeers kennen hun top verkeerspagina’s.

Het is moeilijk om te zien welke inhoud conversies krijgt. Er is geen rapport in Google Analytics dat de conversiepercentages van uw artikelen laat zien. Daarom kennen maar weinig marketeers hun topverkeerspagina’s.

Van alle artikelen die u heeft gepubliceerd, welke inspireren bezoekers om zich te abonneren op uw nieuwsbrief? Welke groeien uw lijst? Sommige zijn hier veel beter in dan andere.

Uw topconverteerbare artikelen zijn veel dwingender dan de rest. De conversieratio in de top 10 is waarschijnlijk 10x het gemiddelde. Het zijn uw allerbeste artikelen, volgens uw publiek.

Om deze kampioenen te vinden, haal je gegevens uit twee rapporten:

Reverse Goal Path: Dit rapport toont de pagina’s waar bezoekers op stonden vlak voor ze converteerden en het totale aantal conversies voor elk.
Alle pagina’s: Dit rapport toont het aantal weergaven op die pagina’s.
We hebben dus de totale conversies in het ene rapport en de unieke pageviews in het andere. Als we het eerste getal delen door het tweede, hebben we de omrekeningskoers. We doen het allemaal met behulp van Google Analytics en Google Sheets. En door de magie van geplande rapporten kunnen we het eenmalig doen en blijft het voor altijd up-to-date.

Aansluiten van Google Analytics en Google Sheets

We beginnen bij het begin. Maar dit proces gaat ervan uit dat u uw Google Analytics Goals al hebt ingesteld!

1. 2. Krijg de Google Analytics add-on
Open een nieuwe Google Sheet en klik op “Add-ons” in het menu. Een van de items in de dropdown is “Get add-ons.” Klik erop en je ziet een galerij van add-ons met Google Analytics bovenaan. Voeg het toe!

2. 2. Maak een nieuw rapport aan voor “Conversies”
Nu de add-on op zijn plaats is, zal datzelfde menu de GA add-on en een nieuw submenu tonen. Selecteer “Nieuw rapport aanmaken”.

Voor het eerste rapport krijgen we de totale conversies voor elke pagina, net alsof we naar het Reverse Goal Path rapport kijken. Noem het rapport “Conversies” (een naam in één woord is het beste) en selecteer uw Google Analytics Account, Eigendom en Beeld.

Tot slot kiezen we de configuratieopties.

Metrisch: Doelen voltooien
Dimensie: Doel Vorige stap – 1
Let op: dit veronderstelt dat de bezoeker zich direct kan abonneren op de artikelpagina en dat de abonnees op een bedankpagina terechtkomen. Het artikel is dus de eerste stap in dat proces. Maar dit is niet altijd het geval. Hier zijn twee scenario’s:

Op uw site, als de bezoeker van het artikel naar een aparte pagina moet gaan om zich te abonneren, stel dan de dimensie in als “Doel Vorige Stap – 2”.
Als de bezoeker zich op uw site kan abonneren zonder naar een bedankpagina te gaan (misschien heeft u een opt-in pop-up venster met een bedankbericht en geen bedankpagina) stel dan de dimensie in als “Doelen Voltooiing Locatie”.
Het moet er zo uitzien:

Klik op de blauwe knop “Rapport aanmaken” onderaan. Eenmaal voltooid, zullen de bladen een nieuw tabblad hebben met de naam “Rapportconfiguratie”. Daar komen we zo op terug.

3. 3. Maak een nieuw rapport aan voor “Pageviews”.
Met behulp van hetzelfde proces zullen we gegevens importeren voor het tweede rapport dat we nodig hebben. We noemen het “Pageviews” en gebruiken natuurlijk hetzelfde account. Hier zijn de configuratieopties:

Metrisch: Unieke Pageviews
Dimensie: Pagina

Klik op de knop “Rapport aanmaken” en Sheets voegt een nieuwe kolom toe aan het tabblad “Rapportconfiguratie”. Het moet er zo uitzien:

In deze screenshot kunt u zien dat ik de Startdatum en Limiet heb aangepast, om meer gegevens te krijgen. Als u aan het einde van stap acht niet veel gegevens heeft, kunt u hetzelfde doen.

4. 4. Voer de rapporten uit
Vervolgens zullen we de rapporten uitvoeren. Selecteer in het menu Add-ons Google Analytics > Rapporten uitvoeren. Nu importeert Google Sheets de gegevens uit Google Analytics en maakt een nieuw tabblad voor elk rapport.

Zodra de gegevens in de spreadsheet staan, zijn al uw Excel-experts vrij om de berekeningen uit te voeren. Maar voor iedereen die wat meer spreadsheethulp nodig heeft (zoals ik) zijn hier de stappen om die conversie te laten berekenen…

Het combineren van de gegevens in één rapport
Het is het gemakkelijkst te berekenen als we alle gegevens eerst in hetzelfde tabblad kunnen krijgen.

5. 5. Start een nieuw tabblad voor het eindrapport
Deze noemen we “Conversion Rate Per Blog Post” aangezien dat is wat we gaan berekenen.

6. 6. Trek de gegevens in
Eerst brengen we de gegevens van het tabblad “Pageviews” binnen. We hebben twee kolommen, een voor de pagina en een voor de unieke pageviews.

Hier zijn de namen van de kolommen en de waarden die in de cellen hieronder moeten worden ingevoerd:

Kolom A:

Cel A2 naam “Pagina”
Cel A3 voer “=Pageviews! A16” in.
Kolom B:

Cel B2 naam “Pageviews”
Cel B3 voer “=Pageviews! B16” in.

Dit zou alle pagina’s en pageviews van het andere tabblad moeten binnenhalen. Vervolgens doen we het voor de volgende twee kolommen, waarbij we gegevens uit het conversierapport binnenhalen.

Kolom C: Laat leeg als afstandhouder

Kolom D:

D2 naam “Omzettingspagina”
D3 voer “=Conversies! A16” in.
Kolom E:

E2 naam “Conversies”
E3 voer “=Conversies! B16” in.

Nu hebben we alle gegevens die we nodig hebben op één plek! Maar het is nog steeds niet klaar voor de berekening.

7. 7. Match de pagina’s met behulp van een VLOOKUP
Op dit moment staan onze pagina’s hier in twee rijen. We moeten ze matchen, zodat we Pageviews in een nieuwe kolom kunnen laten zien. Dit is waar de VLOOKUP-functie voor is.

Zonder in de details van de parameters te treden, is hier hoe de waarden eruit moeten zien op basis van alles wat we tot nu toe hebben gedaan.

Kolom F:

Cel F2 naam “Pageviews”
Cel F3 vult u in “=VLOOKUP(D3, A$3:B$1000,2,0)”.
Dit vertelt Sheets om alles uit kolom D (pagina’s converteren) te nemen en te zoeken naar exacte overeenkomsten in kolom A (pagina’s), en wanneer het ze vindt, de gegevens uit kolom B (pageviews) te zetten in kolom F. Zinvol?

Ik zal eerlijk zijn, ik heb hier hulp van mijn vrouw bij gekregen. Bedankt, Crystal!

Je bent bijna klaar. Alle gegevens staan op de juiste plaats. Nog een laatste stap…

8. 8. Bereken de omrekeningskoers!
Nu het makkelijke deel. Voor de zevende en laatste kolom, vertel Sheets om de conversies (kolom E) te delen door de Pageviews (kolom F). Bereken de omrekeningskoers.

Kolom G:

Cel G2 naam “Omrekeningskoers”
Cel G3 voer “=E3/F3” in
Eigenlijk is de omrekeningskoers het percentage van de bezoeken (niet van de bezoekers) dat een doelafwikkeling omvatte. Het is een gesessionaliseerde metriek, gebaseerd op bezoeken, niet op bezoekers. Daarom gebruiken we unieke pageviews, dat is het aantal bezoeken waarin die pagina is bekeken.

Een andere keer kunnen we het hebben over de misvattingen over de conversieratio en de veelvoorkomende analytische instellingen die deze onnauwkeurig en/of betekenisloos maken.

Hier is hoe uw rapport er uit zal zien.

We zijn heel dichtbij! Maar er staat nog steeds veel ruis in het rapport. Uitschieters, nutteloze gegevens en #N/A-waarden. Het is opruimtijd…

9. Schoonmaken, sorteren en filteren
Nogmaals, als je de spreadsheet vaardigheden hebt, weet je wat je moet doen. Voor de rest van ons zijn hier enkele tips voor het filteren en sorteren.

Klik op een willekeurige cel in de conversiekolom en klik vervolgens op het trechterpictogram in het menu om de filters in te schakelen.

Conversiesnelheidskolom: Sorteer Z op A (zodat de crème naar boven komt!)
Kolom omrekeningskoers: Filter uit #N/As (dit haalt de rijen eruit waar de pagina’s niet overeenkwamen)
Conversiekolom: Filter op voorwaarde, groter dan 3 conversies (als er niet minstens een paar waren, hebben de gegevens geen betekenis)

10. 10. Analyseer
Hier is het. Een lijst van je beste spullen volgens je bezoekers. Dit zijn de pagina’s die inspireren tot actie en je lijst laten groeien. Als je van grafieken houdt, maak er dan een!

Merk op hoeveel dwingender sommige berichten zijn dan andere. De bovenste post heeft waarschijnlijk 10x de conversie ratio dan de post onderaan de lijst. En het grootste deel van je inhoud converteert zo weinig bezoekers dat het helemaal niet op de lijst voorkomt.

Nu weet je precies wat je moet prioriteren, promoten, hard pushen.

Bonus! Update dit rapport automatisch voor altijd
Als laatste stap kunt u de rapportages achter deze gegevens volgens een regelmatig schema uitvoeren. Dat is gemakkelijk.

Ga in het menu naar Add-ons > Google Analytics > Rapporten inplannen. Vink het vakje aan om “Rapporten automatisch te laten uitvoeren”. Kies dan het interval: maandelijks, wekelijks, dagelijks of per uur.

Laatste screenshot. Jij beloof het!

Ik laat de mijne lopen op maandagochtend om 5 uur ‘s ochtends. Ik heb omrekeningskoersen bij mijn koffie.

Trek nu je verkeershandschoenen aan
De Orbit-blog staat vol met berichten over het rijdend verkeer. Maar hier zijn er 10 om je op weg te helpen.

Vergeet niet dat bezoeken aan deze berichten 10x tot 100x effectiever zijn dan uw gemiddelde artikel. Met andere woorden, één bezoek aan deze berichten is 100 bezoeken aan uw gemiddelde post waard.

Zet deze berichten in zware sociale roulatie
Plaats deze op uw homepage
Plaats deze bovenaan uw blog
Link naar deze berichten vanuit uw topverkeersposten
Koppeling naar een van deze vanuit uw e-mailondertekening
Syndiceer deze op LinkedIn en Medium
Schrijf een gerelateerd gastbericht dat linkt naar een van deze
Promoot deze met social media video’s
Maak een welkome serie e-mail die linkt naar deze
Link naar een van de bedankpagina’s van uw contactformulier
En natuurlijk, nu je je grootste hits kent, weet je op welke onderwerpen je je moet richten. Overweeg om uw contentstrategie hierop af te stemmen. Laat de onderwerpen die niet verschijnen vallen en verdubbel de onderwerpen die dat wel doen.

Leave a comment



Tekstbureau Albagora logo footer

Content marketing

Tekstbureau Albagora
5.0
Based on 5 reviews
powered by Google

Contact informatie

Mauritssingel 56, 2351 EG Leiderdorp

maandag   24 uur geopend
dinsdag     24 uur geopend
woensdag  24 uur geopend
donderdag 24 uur geopend
vrijdag       24 uur geopend
zaterdag    24 uur geopend
zondag      24 uur geopend

Copyright 2020 Albagora ©  Alle rechten voorbehouden

DMCA.com Protection Status