Een website bouwen voor je bedrijf doe je niet voor niets. Je wil immers gevonden worden door potentiële klanten die dan vervolgens je product of dienst willen afnemen. Je wordt het beste gevonden wanneer je website aan de SEO regels voldoet, want deze optimalisatie is van invloed op je ranking in Google. Wanneer je al dan niet met behulp van een online marketing bureau je website hebt geoptimaliseerd, dan komen de potentiële klanten vanzelf naar je toe. Als het goed is tenminste. Maar hoe weet je zeker dat je bent gevonden door de SEO of juist door een toevalstreffer, zonder iedere keer een bezoekersonderzoek uit te sturen? Door heel eenvoudig online je persoonlijke SEO resultaten te volgen natuurlijk.
SEO in het kort
Nog even snel een korte opfrissing over wat SEO precies is. SEO is de afkorting voor Search Engine Optimalisation, in het Nederlands dus zoekmachine optimalisatie. Door middel van unieke content, goede linkbuilding en gericht gekozen zoekwoorden, zorg je ervoor dat je website beter gevonden wordt op Google. Hoe beter je gevonden wordt in de zoekmachine, des te meer nieuw verkeer creëer je naar je website en kun je beter zaken doen. Want dat is toch wel het doel van je online zichtbaarheid; dat je gevonden wordt om je producten of diensten te kunnen verkopen.
Google is bepalend
In den beginne was het internet nog niet zo groots. Naast zoekmachines werden er in die tijd speciale Startpagina’s gemaakt. Deze pagina’s verzamelden links naar websites met dezelfde onderwerpen, zodat je gemakkelijk binnen een categorie een website kon vinden. Maar door de exponentiële groei van websites was dit niet meer bij te houden en werden de zoekmachines steeds populairder in gebruik. Google is uitgegroeid tot de meest populaire en meest gebruikte zoekmachine van de wereld. Het pluist dagelijks het hele internet uit op zoek naar zoekwoorden om je website te kunnen indexeren. De eerste SEO oplossingen luidde daarom dat je vooral zoveel mogelijk zoekwoorden op je pagina’s moest plaatsen om hoger in de zoekmachine ranglijst te komen. Inhoud was niet zo belangrijk. Tegenwoordig is Google veel kritischer dan dat. Ja, zoekwoorden tellen mee, maar het gaat toch vooral om goede content en veelzeggende inhoud. Hierdoor is zoekmachine optimalisatie eigenlijk ook geoptimaliseerd en is er voor veel sites nog steeds veel werk aan de winkel om de website te optimaliseren.
Verbeter je zoekmachine optimalisatie
Het verbeteren van je zoekmachine resultaten kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld via technische optimalisatie, door ervoor te zorgen dat je website gebruiksvriendelijk is, overzichtelijk en snel laadt bijvoorbeeld. Ten tweede is er de content optimalisatie, waarbij de content van je website naar een hoger plan wordt getild. Google kijkt namelijk naar inhoud en dat je dus iets zinnigs te vertellen hebt. Tot slot kun je de SEO verbeteren door middel van linkbuilding. Bijvoorbeeld door blogs te laten schrijven met links naar andere bronnen. Hiermee verhoog je de autoriteit van je website én word je beter gevonden in Google. Ook de Kamer van Koophandel heeft goede tips voor het verbeteren van je online zichtbaarheid.
Online je resultaten volgen
Als je van alles hebt gedaan om de SEO te verbeteren, dan wil je natuurlijk ook weten of het effect heeft. Werk je samen met een online marketing bureau, dan kunnen zij inzicht geven in de het hele traject. Dagelijks kun je de ranking in Google bijhouden (zonder steeds zelf een zoekactie te starten), maar ook zien hoe je gevonden wordt. Welke zoekwoorden zijn er populair? Welke heb je ingesteld, maar worden niet gebruikt? Door dit allemaal te kunnen bekijken, weet je wat je wellicht nog kan aanscherpen, verbeteren en vervangen. Maar dit inzicht biedt je nog meer dan alleen je SEO optimalisatie in de gaten houden. Je kan ook zien namelijk hoeveel potentiële bezoekers je per maand hebben bezocht. Hierdoor is de SEO heel meetbaar en ontdek je precies wat de optimalisatie werkzaamheden allemaal voor je websiteverkeer kan betekenen.
Meten is weten
Het is fijn om met een online marketing bureau samen te werken om zo je zoekmachine optimalisatie te blijven optimaliseren. Bovendien kun je dan gericht meten wat het resultaat is van deze optimalisering. En dat is niet alleen die betere vindbaarheid door een hogere positie in Google. Het is ook de daadwerkelijke websitebezoeken van potentiële klanten. En natuurlijk of je verkoop ervan stijgt. Want dat is toch uiteindelijk het echte doel van SEO en het bijhouden van de resultaten: dat je onderneming groeit door een betere online vindbaarheid.