On-page SEO is de praktijk van het optimaliseren van individuele webpagina’s om hoger te scoren en meer relevant verkeer te verdienen in zoekmachines.
On-page verwijst naar zowel de inhoud en HTML-broncode van een pagina die kan worden geoptimaliseerd, in tegenstelling tot off-page SEO die verwijst naar links en andere externe signalen.
Er zijn een paar categorieën van on-page SEO waar je naar moet kijken. Hieronder staat welke categorieën dit zijn. De eerste en meest belangrijke is inhoud.
INHOUD
Je hebt het waarschijnlijk al eerder gehoord: “Content is king.” Bill Gates deed deze voorspelling in 1996, en het is zo waar als altijd vandaag. Waarom? Omdat een klant van een Google-zoekmachine blij is als hij het resultaat vindt dat het best aan zijn behoeften voldoet.
Wanneer je “snel en gemakkelijk zelfgemaakte macaroni met kaas” googelt, zal Google al zijn energie steken in het leveren van wat volgens Google het beste recept voor zelfgemaakte macaroni met kaas is (dat weinig tijd kost en waarvoor weinig ingrediënten worden gebruikt) op het hele internet.
Het zoekt niet alleen naar het snelste recept, alleen het gemakkelijkste recept, of gooit er een heleboel online winkels voor diepvriesmaaltijden uit. Het probeert je precies te geven waar je om gevraagd hebt.
Google probeer je altijd de best mogelijke ervaring te geven door je door te verwijzen naar de beste inhoud die het kan vinden.
Dit betekent dat je nummer één taak om het goed te doen met SEO is om geweldige inhoud te produceren. Dat is balen, toch? Je moet er nog steeds een hoop werk in stoppen. SEO is niet anders dan elke andere vaardigheid: grote resultaten komen altijd voort uit grote inspanningen.
Net zoals de beste marketing in de wereld je niet zal helpen een slecht product te verkopen, zal super geavanceerde SEO nutteloos zijn als je inhoud gewoon waardeloos is.
Hier zijn de factoren die geweldige inhoud maken in de ogen van Google:
Kwaliteit – Hoewel de tijden waar gewoon het leveren van de beste kwaliteit inhoud zou je onderscheiden van de menigte zijn al lang voorbij, het is nog steeds het uitgangspunt voor elke succesvolle SEO inspanning (en elke online business, echt waar).
Maar het bedenken van geweldige content is niet eenvoudig. Immers, het betekent dat je een leraar moet worden – en een goede ook.
Toch hoef je niet vanaf nul te beginnen. Je kunt vaak beginnen door mee te liften op inhoud die anderen hebben gemaakt en die dan beter, langer en diepgaander maken.
Of misschien heb je al je eigen ideeën. Als dat zo is, kan het de moeite waard zijn om een tijdje te brainstormen en dan een overtuigende kop te verzinnen om mee te beginnen.
Als je eenmaal begint te schrijven, zorg er dan voor dat je alle belangrijke ingrediënten van goede inhoud in je blogbericht verwerkt.
Zelfs als je een complete newbie bent, kun je altijd een professionele aanpak kiezen voor geweldige inhoud door je er gewoon toe te verplichten om van schrijven een dagelijkse gewoonte te maken en van daaruit stap voor stap verder te werken.
Zoekwoorden onderzoek
Het vooraf doen van zoekwoorden onderzoek is een cruciaal onderdeel van goede content. Omdat je idealiter je doel keywords in de kop van je post en in het hele artikel wilt opnemen, moet je je keywords kiezen voordat je begint met schrijven.
Ik heb keywords onderzoek uitgebreid behandeld op Quick Sprout, maar als je nog nooit keywords onderzoek hebt gedaan, wil je misschien een kijkje nemen op Hubspot’s gids voor beginners.
Van alle on-page SEO factoren, is dit degene die je de meeste tijd moet besteden aan het leren. Je hoeft niet eens een boek te kopen. Backlinko’s definitieve gids voor zoekwoord onderzoek is voldoende.
Als ik zeg dat je hier niet over moet slapen, dan meen ik dat. Er is een reden waarom we de tijd hebben genomen om de top 40 berichten over keywords onderzoek op Kissmetrics samen te stellen.
Het gebruiken van Keywords
Google is slimmer geworden door de jaren heen. Hoewel je natuurlijk je keywords moet gebruiken in je inhoud, zal het zoveel mogelijk in je tekst proppen van je keywords je rankings eerder schaden dan verbeteren.
Keyword stuffing is een absolute no-go deze dagen.
Vandaag de dag gaat het gebruik van keywords veel meer over semantiek. Google is zo goed geworden in het interpreteren van de betekenis van keywords van zoekers dat het griezelig is.
Het kijkt niet alleen naar je keyword maar ook naar synoniemen ervan om te begrijpen wat je bedoelt als je iets intypt als “five guys nyc”.
Google weet dat je waarschijnlijk niet op zoek bent naar vijf willekeurige mannetjes, maar gokt dat je op zoek bent naar de fastfoodketen “Five Guys, Burgers & Fries” door te kijken naar vergelijkbare zoekopdrachten die de zoekwoorden “burgers” en “friet” bevatten.
Zolang je ervoor zorgt dat jouw zoekwoord aanwezig is op strategisch belangrijke plaatsen (zoals koppen, URL, en meta description), is er geen noodzaak om het tonnen keren in jouw tekst te vermelden.
Een ideaal geoptimaliseerde webpagina
Een ideale webpagina zou al het volgende moeten doen:
- Hyper-relevant zijn voor een specifiek onderwerp (meestal een product of een enkel object)
- Onderwerp in title-tag
- Onderwerp in URL
- Vermeld het onderwerp in de alt-tekst van de afbeelding
- Onderwerp meerdere malen in de tekst vermelden
- Bied unieke inhoud over een bepaald onderwerp
- Link terug naar de categorie pagina
- Link terug naar de subcategorie pagina (indien van toepassing)
- Link terug naar de homepage (normaal gesproken wordt dit bereikt met een afbeeldingslink met het logo van de website linksboven op een pagina)
Doel van de webpagina
Inhoudpagina’s zijn het vlees van websites en zijn bijna altijd de reden dat bezoekers naar een site komen. Ideale inhoudspagina’s moeten zeer specifiek zijn voor een bepaald onderwerp – meestal een product of een object – en hyperrelevant zijn.
Het doel van een bepaalde webpagina moet direct worden vermeld in alle volgende gebieden:
- Titel
- URL
- Inhoud van de pagina
- Afbeelding alt-tekst