hoeveel blog posts mensen elke dag publiceren. Enig idee? Wel, WordPress gebruikers alleen al publiceren meer dan 2 miljoen berichten per dag. Dat komt neer op 24 blog posts per seconde. Dat betekent dat gebruikers ongeveer 216 blog posts publiceerden terwijl je deze vijf zinnen aan het lezen was.
En dat is alleen WordPress gebruikers tellen. Als we alle blog posts zouden tellen, zou dat aantal zeker hoger liggen. Dit maakt het een beetje moeilijk om op te vallen. Maar je moet wel als je van je blog een succes wilt maken.
Hoewel ik vaak 4-5 uur besteed aan het schrijven van mijn blog posts, zijn de tien minuten die ik besteed aan het optimaliseren van elke post gemakkelijk de belangrijkste. Geen wonder dat miljoenen mensen elke maand de term “SEO” googelen.
Op een willekeurige dag, voeren mensen meer dan 2,2 miljoen zoekopdrachten uit. En dat is alleen op Google – om nog maar te zwijgen van de andere zoekmachines. Daarom kan verschijnen op de voorpagina van Google de beslissende factor zijn tussen een bedrijf dat bloeit en een die, nou ja, failliet is.
Wat is SEO?
Definitie: SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Dat is de kunst om hoog te scoren in een zoekmachine in het onbetaalde gedeelte, ook wel bekend als de organische lijsten.
Goed, laten we dat naar het Engels vertalen. Hier is mijn poging:
Zoekmachine optimalisatie (SEO) is het proces van het optimaliseren van jouw online inhoud, zodat een zoekmachine het graag laat zien als een top resultaat voor zoekopdrachten van een bepaald trefwoord.
Laat me dat nog verder uitsplitsen:
Als het gaat om SEO, zijn er u, de zoekmachine, en de zoeker. Als je een artikel hebt over hoe je veganistische lasagne maakt, wil je dat de zoekmachine (die, in 90% van alle gevallen, Google is) het als een top resultaat laat zien aan iedereen die zoekt op de zin “veganistische lasagne.”
SEO is de magie die je moet werken op jouw artikel om Google zeer waarschijnlijk om jouw post op te nemen als een van de top resultaten wanneer iemand zoekt naar dat trefwoord.
Hoe ziet SEO eruit en wat is het belang van SEO?
Zoals ik al eerder zei, de overgrote meerderheid van online ervaringen beginnen met een zoekmachine, en bijna 75% van de zoekers beginnen hun zoekopdrachten op Google.
Combineer dat met het feit dat de eerste vijf resultaten op Google 67% van alle kliks krijgen, en je krijgt een idee van waarom zoekmachine optimalisatie zo belangrijk is.
Er gaat een grap rond op het web die benadrukt hoe cruciaal het is om op de eerste pagina van Google te komen: Als je ooit een lijk moet verbergen, moet je het op de tweede pagina van de Google zoekresultaten plaatsen.
Als jouw blog post, artikel, of product is op een andere pagina van de Google-zoekresultaten dan de eerste, dan is het gelijk aan het niet ranking at all. Maar om te begrijpen hoe je als eerste in de zoekmachine resultaten komt, moet je eerst weten hoe het zoeken zelfs werkt.
Hoe werkt het zoeken?
Nu je een idee hebt van de basis van SEO, zal ik een aantal van de onderdelen in detail bekijken.
Hoewel Google hun zoekalgoritme vrij goed bewaakt en niet alle van de meer dan 200 bepalende factoren openbaar zijn, heeft Backlinks goed werk verricht door zoveel mogelijk van hen te compileren in één grote lijst.
White hat SEO vs. Black hat SEO
Zoals je weet, speel ik het ondernemersspel op de lange termijn in plaats van alleen maar te proberen om er snel geld uit te halen.
Het is hetzelfde met zoekmachine optimalisatie. Sommige mensen doen het om snel een paar duizend te verdienen, terwijl anderen het voor de lange termijn doen.
Als je SEO wilt gebruiken als een snel verdiend plan, zul je waarschijnlijk black hat SEO gaan doen.
Deze vorm van SEO richt zich op het optimaliseren van jouw inhoud alleen voor de zoekmachine, helemaal geen rekening houdend met mensen. Aangezien er veel manieren zijn om de regels te buigen en te breken om je sites hoog te laten scoren, is dit een uitstekende manier voor black hat SEO’s om snel een paar duizend dollar te verdienen.
Uiteindelijk resulteert deze aanpak in spammy, crappy pagina’s die vaak zeer snel worden verbannen. Het zal vaak leiden tot zware straffen voor de marketeer, waardoor hun kans om iets duurzaams op te bouwen in de toekomst verpest wordt.
Je kunt op deze manier een paar duizend verdienen, maar je zult voortdurend op de uitkijk moeten staan voor updates van zoekmachines en nieuwe manieren moeten verzinnen om de regels te omzeilen.
White hat SEO, aan de andere kant, is de manier om een duurzame online business op te bouwen. Als je SEO op deze manier doet, richt je je op je menselijke publiek.
Je probeert hen de best mogelijke inhoud te geven en deze gemakkelijk toegankelijk te maken voor hen door te spelen volgens de regels van de zoekmachine.
SEO categorieën
Er zijn twee brede categorieën van SEO: on-page SEO en off-page SEO.
On-page SEO heeft betrekking op alle ranking factoren van Google die zij bepalen door direct te kijken naar de pagina die je probeert te optimaliseren, zoals jouw koppen, inhoud, en pagina structuur.
Off-page SEO heeft betrekking op alle variabelen waar Google naar kijkt, en die heb je niet uitsluitend zelf in de hand. Ze zijn afhankelijk van andere bronnen, zoals sociale netwerken, andere blogs in jouw branche, en de persoonlijke geschiedenis van de zoeker.
Ze zijn verschillend, maar je moet ze allebei goed aanpakken om het goed te doen met SEO.
Keywords selecteren
We hebben het net kort gehad over trefwoord onderzoek. Maar het is zo’n enorm belangrijk onderwerp dat het een eigen sectie verdient. De reden is dat iets van 90% van SEO vaak draait om trefwoord selectie.
Ik heb dat getal net verzonnen, maar je snapt het punt. Trefwoorden dicteren waar elk stuk inhoud over gaat. Het dicteert hoe je jouw site noemt of hoe je jouw merk online beschrijft.
Trefwoorden dicteren zelfs hoe je links bouwt, inclusief alles van de tactieken die je kiest tot hoe je van plan bent ze te implementeren.