5 dingen die u moet weten voordat u een makelaar inhuurt in Maleisië

Makelaars hebben er hun beroep van gemaakt om huizenkopers te helpen navigeren door de complexiteit van onroerend goed transacties. Weet u wat het inhuren van een makelaar inhoudt en wat voor soort vergoedingen u kunt verwachten?

Makelaars hebben een vergunning en worden erkend door de Board of Valuers, Appraisers and Estate Agents Malaysia (BOVAEA).

Ze zijn ook bekend als makelaars in onroerend goed (REA), en kunnen worden beschouwd als specialisten in de vastgoedsector.

Als u voor het eerst een huis koopt, is de kans groot dat u zich tot een makelaar zult wenden voor hulp bij uw onroerendgoedtransacties.

Als u denkt aan het kopen of verkopen van uw woning in Maleisië, kan het inschakelen van een uitstekende makelaar wonderen voor u doen.

Voordat u met hen in zee gaat, zijn hier enkele van de dingen die u van tevoren moet weten.

 

1. Onroerend goed onderhandelaars zijn verschillend van makelaars

Je hebt misschien gehoord van de term REN, dat staat voor ‘onroerend goed onderhandelaar’. Wanneer iemand een REN is, zijn ze niet hetzelfde als makelaars (REA).

1(a) Onderhandelaars in onroerend goed zijn geen agenten

REN wordt meestal beschouwd als een junior, in vergelijking met een REA. Om in de onroerendgoedsector werkzaam te mogen zijn, moeten zij eerst voor een erkende firma werken en beginnen met een officieel REN-label, dat door de BOVAEA wordt afgegeven.

Ze mogen geen eigen makelaarskantoor hebben, en moeten altijd werken onder een geregistreerde vastgoedfirma.

Met andere woorden, het zijn makelaars in opleiding om in de toekomst een echte REA te worden.

Anders dan een REA, moet een REN de Negotiator’s Certification Course (NCC) bijwonen, een certificaat van deelname verwerven, en basispapierwerk indienen om te kunnen gaan werken in een vastgoedfirma.

De gemakkelijkste manier om een REN te identificeren is door hun REN-tag te controleren, die altijd in het rood zal zijn. Een officiële REN tag ziet er ongeveer zo uit:

1(b) Vastgoed Agenten Zijn Gecertificeerde Professionals

REA’s zijn vastgoedprofessionals die volledig gecertificeerd en geregistreerd zijn onder de Board of Valuers, Appraisers and Estate Agents (BOVAEA).

Deze raad is verantwoordelijk voor de regulering van taxateurs, vastgoedbeheerders en vastgoedmakelaars in Maleisië. Hun belangrijkste verantwoordelijkheden omvatten:

Het bijhouden en onderhouden van het volgende:
Register van Taxateurs
Taxateurs
Vastgoedmakelaars en -beheerders
Voorwaardelijke Taxateurs en Voorwaardelijke Makelaars en kantoren van Taxateurs, Taxateurs en Makelaars
goedkeuren en afwijzen van aanvragen tot inschrijving
Tuchtprocedures voeren
Examens afnemen
Voorschrijven van tarieven
De beroepsethiek van taxateurs, taxateurs, vastgoedmakelaars en beheerders van onroerend goed regelen
Beurzen toekennen
Daarom moet iedereen die zich makelaar noemt en onroerend goed te koop, te huur, of te huur aanbiedt, ingeschreven zijn bij de BOVAEA.

Als bewijs van certificering krijgt een makelaar een blauw label dat anders is dan dat van een vastgoedonderhandelaar.

Als de agent die je interviewt niet over de juiste geloofsbrieven, kan je uiteindelijk een slachtoffer van fraude.

Het proces om een REA te worden is ingewikkeld – ze moeten veel uitgebreide examens ondergaan, en vereisen ten minste 2 jaar werkervaring onder een andere REA.

Als alles is afgerond, pas dan mogen ze hun eigen vastgoedbedrijf beginnen en tot 30 REA’s in dienst hebben.

Eigenaars van vastgoedbedrijven moeten geregistreerd zijn bij de BOVAEA, en deze bedrijven kunnen worden opgericht in de vorm van een eenmanszaak, een personenvennootschap of een vennootschap (ook bekend als een Sdn. Bhd.)

Voor eenmanszaken en personenvennootschappen moeten de eigenaar en beide vennoten bij de raad van bestuur zijn geregistreerd.

Bij vennootschappen daarentegen moeten ten minste twee directeuren bij de raad van bestuur zijn ingeschreven en moet de meerderheid van de directeuren zijn geregistreerd. Bijvoorbeeld, als er 5 directeuren zijn, moeten er ten minste 3 geregistreerd zijn.

Vastgoedfirma’s moeten opereren vanuit strikt zakelijke panden, en ze mogen niet werken vanuit virtuele kantoren of gedeelde bedrijfscentra (zoals co-working spaces).

Nog steeds in de war? Hier is een meer gedetailleerde gids over de rol van REN en REA voor u:

2. Het inschakelen van een makelaar is als het inhuren van een werknemer

Wanneer u een makelaar inhuurt, is het niet anders dan iemand inhuren om voor u te werken als een werknemer.

Net als hoe je zou screenen voor een potentiële kandidaat, zult u willen een aantal achtergrond controles uit te voeren en interviews met hen hebben.

U wilt kijken naar de vorige en huidige portefeuilles van de agent, en ook nota nemen van hun ervaring met het soort woning die u gaat toewijzen aan hen.

Het is een extra punt voor hen ook als de agent is aanbevolen door uw vrienden en familie.

Een goede makelaar kan van grote hulp zijn – ze zullen de juiste prijs bepalen, het huis goed op de markt brengen, potentiële kopers screenen, en alle onderhandelingen namens u voeren.

Kortom, ze kunnen een goede investering zijn die veel van uw tijd en moeite bespaart bij het beheren van uw vastgoedtransacties.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
de_DEGerman