Hoe werk je vanuit huis tijdens de corona crisis?

Totdat we een drastische verandering in ons gewone leven hebben, begrijpen we nooit echt de waarde van het ‘alledaagse’ bestaan.

Welnu, de coronaviruspandemie is een enorme opschudding, en alles wat we weten over de wereld en ons leven verandert met de minuut. Of je nu elke dag met plezier naar je werkplek gaat, of dat je wenst dat je van thuis uit kunt werken, om een beetje meer ontspannen te kunnen genieten, we leven nu allemaal een heel ander leven. De manier waarop we werken is aan het veranderen en zal waarschijnlijk nog lang zo blijven.

Thuiswerken is voor de meesten van ons op dit moment een realiteit geworden, of we dat nu leuk vinden of niet. In het begin hadden we de indruk dat deze manier van leven uitstekend is. We denken dat we meer tijd zullen hebben voor onszelf, voor onze gezinnen, en dat we ons werk en ons persoonlijke leven in balans kunnen brengen. Maar in de loop van de maanden is de grimmige realiteit heel anders.

Aangezien we deze realiteit nog maanden lang moeten accepteren, misschien zelfs wel voorgoed, moeten we een paar essentiële dingen begrijpen. We kunnen vanuit huis werken en productief zijn, terwijl we toch genieten van een gezonde balans tussen werk en privéleven. Maar om dat te bereiken, moeten we de juiste manier van werken vanuit huis implementeren. Dit is wat je moet weten:

Schakel uw werkmodus in als u thuis werkt
Voordat de coronavirus pandemie ons raakte, werden we allemaal ’s morgens wakker, aten, frisden ons op en gingen aan het werk. Het was onze dagelijkse routine en onze manier van leven.
Nu worden de meeste mensen wakker, poetsen hun tanden en gaan aan het werk. Misschien breng je je laptop naar je bed, je bank, of je hebt een apart werkgebied, maar doe geen moeite om je pyjama te verwisselen.

Hoewel het lijkt alsof de voordelen van thuiswerken ons in staat stellen om te genieten van deze kleine luxe, zijn het deze kleine gewoontes die ons ervan weerhouden om productief te zijn op het werk.

Het zou het beste zijn als je elke ochtend leert om over te schakelen naar je ‘werkmodus’. Je kunt iets simpels doen – een blokje om lopen, ’s morgens wat ademhaling oefenen of oefeningen doen, wat je dan ook vol energie laat voelen.

Zorg ervoor dat je elke ochtend voor het werk doucht en je omkleedt. Voor zover mogelijk moet je ochtendroutine wanneer je vanuit huis werkt sterk lijken op je methode wanneer je naar je werk zou reizen. Zonder dit zult u merken dat u in uw ‘ontspanningsmodus’ achterblijft en niet in staat bent om optimaal te werken.

Het meest eenvoudige, maar effectieve advies over werken vanuit huis Oproepen, wanneer dat mogelijk is
Een van de belangrijkste verschuivingen die je zult ervaren als je vanuit huis werkt, is het isolement en het afgesneden zijn van al je sociale kringen. Na verloop van tijd kan dit uw geest, lichaam en productiviteit schaden.

Als u in de werkmodus iets met uw collega’s of meerderen moet communiceren, bel hen dan in plaats van een e-mail of een sms te sturen. Als het bericht dat u wilt overbrengen niet erg belangrijk is en kan wachten, dan kunt u natuurlijk in plaats daarvan een sms sturen. Maar voor zover dat mogelijk is, moet u proberen te communiceren via spraak- of videogesprekken.

Dit helpt u niet alleen om uw boodschap sneller en efficiënter over te brengen, maar het houdt ook de verbinding tussen u en anderen in stand. In deze tijd, waarin al onze socialisatie slechts virtueel gebeurt, is het belangrijker om contact te houden met anderen van buitenaf dan je je kunt voorstellen.

Elimineer of verminder afleiding
Als u niet alleen woont, is de kans groot dat uw familieleden af en toe uw aandacht vragen. Of u nu kleine kinderen thuis hebt, huisdieren, of alleen uw echtgenoot, het is niet mogelijk om ze helemaal te vermijden en te negeren als u thuis bent.

Als u echter vanuit huis werkt, moet u proberen de afleiding zo veel mogelijk te beperken. Dit kan op een paar eenvoudige manieren:

Geef niet toe aan sociale media, nieuws, vermaak, enz. tijdens uw werkuren.
Probeer te werken in een ontspannen en relatief rustige ruimte waar anderen niet constant in en uit kunnen lopen.
Eet uw maaltijden in een andere ruimte, weg van uw laptop of computer. Als u klaar bent, ga dan terug naar uw werkruimte zonder dat u een hapje of drankje bij u heeft.
Vraag uw familieleden om uw werkuren te respecteren en u niet te storen tijdens die uren.
Neem pauzes, maar laat ze niet eeuwig doorwerken.
Als je op kantoor werkt, neem je regelmatig pauzes op bepaalde tijden. Theepauzes, lunchpauze, misschien zelfs een andere in het midden. Wanneer u echter vanuit huis werkt, is de drang om vaker en langer te pauzeren duidelijk aanwezig.

U kunt uw Instagram-feed voor slechts 5 minuten gebruiken of een YouTube-video bekijken. Voor je het weet ben je 30 minuten aan het scrollen. Natuurlijk heeft u thuis niemand die over u waakt, zoals u dat op kantoor zou doen.

Daarom moet u uw pauzes inplannen en ervoor zorgen dat u tijdens de pauze geen afleidende activiteit doet. Je kunt niet in een kleine aflevering van een tv-serie passen, of tijdens je pauze scrollen met je sociale media.

In plaats daarvan, stap uit en maak een kleine wandeling. Neem een snack, of breng een korte tijd door met uw familie, of uw vrienden (via videobellen of chatten). U kunt zelfs een paar artikelen lezen, of wat rekoefeningen doen voor uw nek en rug.

Het is op zich al vermoeiend om de hele dag voor een scherm te zitten. Zonder voldoende gebruik te maken van je pauzes, zul je jezelf uiteindelijk nog meer uitputten. Zorg voor wat lichaamsbeweging, met name stretchoefeningen, yoga en misschien meditaties.

Deze kleine tips zullen je helpen om je uren te organiseren tijdens je werkdagen, zodat je productief bent. Door in te zakken in een ‘home mode’ in plaats van een ‘work mode’, zul je uiteindelijk merken dat je werk eronder lijdt. Het wordt tijd dat we de realiteit van thuiswerken onder ogen zien en het juiste initiatief nemen om de ervaring voor onszelf te verbeteren.

Ga verder met lezen: Het meest eenvoudige, maar effectieve advies over thuiswerken

Als u denkt dat u een zaak hebt met betrekking tot de veiligheid op het werk of als u advies nodig hebt over uw specifieke situatie en zorgen over Covid-19 op de werkplek, dan zijn wij er om u te helpen. Neem vandaag nog contact op met onze arbeidsrechtadvocaten voor een snelle reactie en gemoedsrust.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
en_USEnglish