Lead generation: van A tot Z

Lead generation, het zorgt ervoor dat u meer klanten kan krijgen. Het genereren van leads kan in elke sector. Dit proces heeft in de loop der tijd een heleboel veranderingen doorgemaakt. Vroeger werd er veel gebruik gemaakt van direct mail en werden er vooral door netwerken, veel nieuwe klanten binnengehaald. Maar tegenwoordig verloopt dit toch allemaal wat anders.

Welke methode van lead generation het beste werkt voor uw bedrijf? Dat leggen wij in dit artikel uit. We hebben in deze gids alle aspecten van lead generation meegenomen. Zodat u na het lezen van dit artikel, weet welk medium u het beste kunt gebruiken. Wij leggen lead generation volledig uit in deze gids: lead generation van A tot Z. En hoe u nieuwe klanten kunt krijgen. Veel lees plezier!

Wat is lead generation?
Waarom lead generation zo belangrijk is
De basis van lead generation
Leads kopen en verkopen
Grootste struikelblokken
De meest effectieve manier

Wat is lead generation?

Lead generation is het marketing proces waarbij u de interesse opwekt bij een groep mensen in uw product of dienst. Met als doel om hier extra verkoop uit te halen. En dus meer omzet. De manier waarop lead generatie wordt uitgevoerd, is de laatste jaren erg veranderd. Dit komt vooral door de nieuwe online technieken en de invloed van social media en online marketing. De focus van lead generation ligt nu namelijk bij het gebruik van digitale kanalen.

U wilt in dat geval dat deze lead overgaat tot een bepaalde actie. Zoals bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier, telefonisch contact met u opnemen. Of een product in hun winkelmandje doen en aanschaffen. U behaald hiermee meer omzet en bouwt een betere band op met uw (nieuwe klanten).

Door de overvloed aan informatie die we tot onze beschikking hebben is de manier van lead generation dus heel erg veranderd. Dit maakt het proces dan ook makkelijker. Een deel van het genereren van leads kan namelijk geautomatiseerd worden. Dat is belangrijk om te weten, wanneer u lead generation van A tot Z wil begrijpen. Dit bespaard een hoop tijd en geld. En was vroeger nooit mogelijk.

Waarom lead generation zo belangrijk is

Het sales proces van tegenwoordig is veranderd. Marketeers moeten nieuwe manieren vinden om hun potentiële klanten te bereiken en aan te spreken in de enorme wirwar van content. In plaats van het vinden van klanten met een grootschalige reclame campagne of het verspreiden van tv spotjes, moeten zij zich nu richten op het bouwen van continue relaties met afnemers.

En waarom is dat voor uw bedrijf zo belangrijk

Het is voor uw bedrijf belangrijk om ook mee te bewegen in deze verandering. Het krijgen van nieuwe leads zorgt ervoor of u zult groeien met uw bedrijf. Meer winst kan maken en meer mensen kan helpen. Of dat u uw bedrijf moet verkopen, omdat het niet langer gaat.

Daarom is het dus erg belangrijk om de verschillende manieren van lead generation te weten. En te onderzoeken wat u voor uw bedrijf het beste kan inzetten. Waarna u er vervolgens zelf voor kan kiezen, of het de moeite is om dit zelf te gaan doen of om dit uit te besteden. Of om dit uit te besteden aan een expert.

klantenbinding

 

De basis van lead generation

Wanneer u het proces van lead generation van A tot Z goed wilt hebben, is het eerst belangrijk om te weten wat een lead voor uw bedrijf eigenlijk is. Een lead kan namelijk voor elk soort bedrijf een andere betekenis hebben. Dit is afhankelijk van de manier hoe uw bedrijf de verkoopcyclus heeft ingericht.

Maar de standaard definitie van een lead, is een gekwalificeerde koper die intresse heeft in het kopen van uw product of dienst. De leads die bijvoorbeeld een (contact) formulier invullen, doen dat meestal omdat ze er iets voor terug willen hebben. Het kan ook zo zijn dat ze met het invullen van hun e-mailadres bijvoorbeeld een gratis e-book kunnen krijgen.

Lead generation is op te delen in 2 stukken, namelijk inbound en outbound leads. En zoals wij in het stukje hierboven aangeven. Het is slim om in gedachte te houden wat u als ‘lead’ ziet binnen uw bedrijf. Zodat u later goed uw KPI’s (Key Performance Indicators) kan meten. Hieronder leggen we alle delen van lead generatie aan u uit!

Inbound Marketing

Inbound marketing is een vorm van pull-marketing die tot doel heeft om via internet potentiële klanten aan uw bedrijf te binden. Deze marketingstrategie helpt bedrijven om op het juiste moment de juiste content aan de juiste doelgroep aan te bieden. Dit is waar wij van Tekstbureau Albagora naar streven met onze blogs. De lezer de juiste content aan te bieden, waar hij / zij naar op zoek is. Zodat u de informatie kan gebruiken om betere teksten te schrijven of te laten schrijven.

Vroeger waren bedrijven voor het grootste deel afhankelijk van outbound technieken om klanten binnen te halen. Technieken zoals: Netwerk evenementen, cold calling en adverteren om zo meer prospects te krijgen. Maar de tijden zijn veranderd. Wat we nu zien, is dat de gebruiker in controle is. Er zijn nu meestal ruim 7 contactmomenten nodig voor potentiële klanten voordat ze overgaan tot aankoop.

De bezoeker wil zichzelf in de moderne tijd dus meer informeren en meer onderzoek doen naar welke andere opties er nog meer zijn binnen de markt. Verkoopt u een product, waarbij het gaat om een goede prijs en niet persé de kwaliteit? Dan zal er, wanneer een concurrent op de markt komt met een goedkoper product. Deze meer marktaandeel krijgen.

Daarom is het belangrijk om de juiste marketing strategie toe te passen, om uw product of dienst altijd tot een succes te brengen! Hoe u dat moet doen?

Dit doet u door binnen uw marketingstrategie een mix te maken van content die aanspreekt bij uw bezoekers. De content moet leuk, creatief en informatief zijn. Daarnaast moet u onderzoek doen, naar welke mediatype het beste zijn om te geburuiken. Verkoopt u een product, die u vooral aan jongeren verkoopt? Dan is het misschien wel slim om Facebook en Instagram te gebruiken voor het maken van content en ads. Maar dit hoeft niet altijd zo te zijn.

Content Marketing en SEO

De content op uw website, is de basis van uw hele inbound marketing strategie. Wanneer u geen goede content heeft op uw website, dan zal uw website nooit goed scoren. Uit een onderzoek dat is gedaan door Joe Pulizzi naar content marketing. Wordt marketing beschreven als de techniek voor het creëren en uitgeven van relevante waardevolle content om nieuwe klanten aan te trekken, te binden en een relatie mee op te bouwen.

Omdat zoekmachines meer waarde hechten aan unieke content op een een waardevolle site, is het belangrijk dat uw website daaraan voldoet. Doe hiervoor een content analyse om te kijken welke content uw website nog mist om goed te scoren in zoekmachines. Veel bedrijven gaan namelijk aan de haal met maken van content. Maar hou altijd uw achterhoofd dat de kwaliteit van uw teksten belangrijker is dan de kwantiteit. Geef in uw teksten informatie waar uw bezoeker ook daadwerkelijk wat aan heeft.

Wanneer uw website goede hoogwaardige content heeft, inclusief visuele content dan kunt u dit gaan verspreiden op uw social media kanalen. Hoe meer engagement u hierop heeft, hoe beter Google dit zal oppikken als hoogwaardige content. Wat er daarna weer voor zorgt dat uw SEO ranking omhoog zal gaan.

Wat betreft linkbuilding (externe links naar uw pagina), het is hierbij belangrijk dat u links naar uw pagina’s heeft die Google ziet als ‘natuurlijk’ en niet als onnatuurlijk. Op onnatuurlijke links wordt u namelijk afgestraft. En u krijgt alleen natuurlijke links als u goede content heeft.

Wilt u ook goede content op uw website? Neem dan contact met ons op.

Uw website

Uw website, is waar het allemaal gebeurd, gekeken naar lead generation. De plaats waar u uw bezoekers kan omzetten in nieuwe klanten. Of het nou is om de bezoeker de routebeschrijving van uw restaurant te geven. Of om meer aankopen te krijgen op uw webshop. Het is vooral belangrijk dat uw website gebruiksvriendelijk is, dat hij snel laad en dat hij veilig is.

Voor webteksten is het belangrijk dat u gebruik maakt van genoeg Call to Actions (CTA) op de juiste plekken op uw pagina. Of dat u een funnel maakt, waarbij u bijvoorbeeld emailadressen verzameld voor uw emailmarketing campagne.

Blogs

Uw blog is een fantastische plaats om uw doelgroep te informeren en vertrouwen op te bouwen. Lezers kunnen vanaf het hele web bij uw blog artikelen terecht komen. Wanneer u de juiste zoekwoorden gebruikt en uw tekst SEO-vriendelijk is. Het is dus voor zowat elk bedrijf interessant om blog artikelen te laten schrijven.

Een hoop van de lezers van uw blog zullen niet gelijk willen overgaan tot aankoop, of tot het opnemen van contact. Maar dat is niet erg. U kunt er wel voor zorgen dat de lezers van uw blog bijvoorbeeld lid worden van uw nieuwsbrief. Zodat u in een later stadium van de customer journey kan bereiken met een goed aanbod.

Social media

Social media wordt al maar populaire en populairder. Door het gebruik van social media is er een nieuwe manier van lead generatie ontstaan. Bij sociale media wordt u namelijk vooral op de hoogte gebracht door influencers, advertenties of door populariteit. Hoewel social media als maar belangrijker is geworden, we zien toch dat er een verschuiving aan het plaatsvinden is.

Outbound marketing

Hoewel inbound marketing, het meest populair is vandaag de dag. We mogen outbound marketing ook niet vergeten, als u een uitgebalanceerde marketing mix willen hebben voor uw bedrijf. Zowel inbound- als outbound marketing zijn dus belangrijk.

Dus wat is nou precies outbound marketing? Outbound marketing is een manier om een boodschap aan uw doelgroep te verspreiden, vooral door van deze groep aandacht te krijgen. Inplaats van dat uw doelgroep zelf actief op zoek is naar uw boodschap die u op uw eigen kanalen verspreid.

Outbound marketing kan dus iemand aan u laten denken zonder dat ze daar actief mee bezig zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een televisie reclame. Uw mogelijke klant dacht waarschijnlijk nog niet aan u voordat het spotje te zien was. Wil u er er bij een televisie reclame tussenuit springen? dan moet u echt iets speciaals te bieden hebben. Het moet echt een ‘wauw factor’ hebben, wil het effectief zijn.

Vaak zijn de call to actions in zulke campagnes erg duidelijk. Het voordeel van outbound marketing, is dat u uw prospect (die al een level van intresse in uw product heeft) sneller door uw sales funnel kan helpen. En dat u merkbekendheid opbouwd.

Het nadeel is, dat het erg veel geld kost en dat het voor een erg lange tijd moet worden ingezet, voordat u er iets van terug ziet. Een marketing campagne heeft dus alleen zin wanneer inbound- en outbound marketing goed met elkaar combineert.

De meest effectieve manieren van lead generation die wij het best vinden werken zijn: emailmarketing, display ads en PPC advertenties.

Leads kopen en verkopen

De meeste marketeers en bedrijfseigenaren willen maar één ding: hun sales funnel vullen en zo snel mogelijk meer verkoop realiseren. En daar duikt de verleiding op om gewoon leads te kopen. Het is immers veel eenvoudiger, het neemt veel minder tijd in en het vraagt om minder moeite. Dus waarom zou u dat niet doen, als het snel en makkelijk is?

Één van de voornaamste redenen is dat de leads die je koopt niet kent.  Meestal komen deze gegevens van andere websites waar ze zich op hebben ingeschreven. Met andere woorden: ze schreven zich dus wel voor iets in, maar niet voor iets van jouw bedrijf. De boodschappen die je hen vervolgens wil sturen, zullen overkomen als spam en dat wordt natuurlijk niet op prijs gesteld.  De potentiële lead is immers nog nooit op je website geweest, heeft nooit interesse getoond in jouw bedrijf en wiet simpelweg niet van jou bestaan af.

Maar het kan natuurlijk ook andersom. Je kunt namelijk ook jouw leads gaan verkopen. Ook dat heeft echter wel wat nadelen. Op de korte termijn kunt u er namelijk wel wat aan overhouden, maar dat geldt niet voor de lange termijn. Omdat het simpelweg gewoon niet werkt.

Grootste struikelblokken binnen lead generation

Het grootste struikelblok wat wij vaak zien bij onze klanten is, dat ze niet weten welke manier van lead generation het meest geschrikt voor hun bedrijf is. En dat is ook best begrijpelijk. Er zijn namelijk zoveel verschillende manieren van marketing om uit te kiezen! Daarom geven wij hieronder een aantal tips:

Wanneer u een erg groot budget heeft en zo snel mogelijk resultaat wilt. Dan is het slim om  bijvoorbeeld extra personeel aan te nemen die u kan helpen bij het genereren van meer leads voor uw bedrijf.

De meest effectieve manier

Wilt u over een langdurige periode meer nieuwe leads en wilt u niet dat de stroom van nieuwe leads opeens stopt als u hier geen budget voor vrijmaakt? Dan is SEO en content marketing absoluut de beste optie om voor te kiezen.

Als u uw SEO en content marketing namelijk laat uitbesteden aan die weet hoe u langdurig resultaat kan behalen. Dan zult u namelijk ook nieuwe leads krijgen, wanneer u geen gebruik maakt van deze diensten. Uw lead generatie loopt dan als een geoliede machine!

Wilt u hulp krijgen bij het genereren van leads? Neem dan zo spoedig mogelijk contact op met Tekstbureau Albagora

 

Leave a comment



Albagoralogo.ai

Contact informatie

Mauritssingel 56, 2351 EG Leiderdorp

  • maandag 24 uur geopend
  • dinsdag 24 uur geopend
  • woensdag 24 uur geopend
  • donderdag 24 uur geopend
  • vrijdag 24 uur geopend
  • zaterdag 24 uur geopend
  • zondag 24 uur geopend

Copyright 2019 Albagora ©  All Rights Reserved

Wij gebruiken cookies. Wilt u hier geen gebruik van maken? zet ze dan uit via uw browser of lees de privacyverklaring .

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten