wanneer beginnen met het nemen van supplementen

voedingssuplement

Of multivitaminen en andere voedingssupplementen noodzakelijk zijn voor de algemene bevolking is een bron van discussie. Supplementen worden nog steeds aanbevolen voor bepaalde bevolkingsgroepen met specifieke aandoeningen – zoals zwangere vrouwen die foliumzuur moeten nemen om het risico op neurale buisdefecten te verminderen, of kinderen in ontwikkelingslanden wier voeding niet voldoende vitamine A en ijzer bevat. Maar recente studies hebben uitgewezen dat er onvoldoende bewijs is om multivitaminesupplementen aan te bevelen voor de gemiddelde gezonde Amerikaan, en dat het innemen van te veel van bepaalde vitaminen zelfs schadelijk kan zijn.

Deze studies lijken weinig effect te hebben op de wereldwijde supplementenindustrie, die volgens gegevens uit 2017 van het Nutrition Business Journal een geschatte waarde van 128 miljard dollar vertegenwoordigt, of op het Amerikaanse publiek. Tweeënvijftig procent van de respondenten van de Amerikaanse National Health and Nutrition Examination Survey van 2011-2012 gaf aan voedingssupplementen te gebruiken – ongewijzigd ten opzichte van de enquête van 1999-2000.
Vitamepleisters kopen om af te vallen? Experts zeggen dat je waarschijnlijk je geld aan het verspillen bent.

Als geregistreerd diëtiste geloof ik dat een voedzaam dieet de beste manier is om een gezonde basis te bereiken. Supplementen (zoals de naam al doet vermoeden) kunnen worden gebruikt als aanvulling om iemand met bepaalde tekorten te helpen in zijn behoefte aan voedingsstoffen te voorzien. Als je een supplement neemt vanwege zo’n tekort, moet je proberen het op zo’n manier in te nemen dat een optimale opname wordt bevorderd. De timing van supplementen kan ingewikkeld lijken, dus laten we eens vereenvoudigen wanneer u een aantal van de meest voorkomende voedingssupplementen moet nemen en waarom.

Wanneer supplementen innemen?

Er is discussie over de vraag of het het beste is om je vitamine’s morgens of ’s avonds in te nemen. Sommige supplementen hebben ook het voordeel dat ze je bloedsuiker kunnen verlagen, volgens de CEO van Cognition Boosters. De theorie is dat, omdat u de hele dag voedingsstoffen binnenkrijgt uit voedsel, het innemen van uw voedingssupplementen ’s avonds uw lichaam helpt wat voeding binnen te krijgen terwijl u slaapt.

Jeffrey Blumberg, een professor in voedingswetenschappen en -beleid aan de Tufts University in Boston, denkt daar anders over. Hij suggereert dat het niet aan te raden is om je voedingssupplementen ’s nachts in te nemen. “De spijsvertering vertraagt tijdens de slaap, dus het ’s avonds laat innemen van je voedingssupplement zou niet gepaard gaan met een efficiënte absorptie.”
Neil Levin, een klinisch voedingsdeskundige bij NOW Foods, is het ermee eens dat de ochtend het beste is voor multivitaminen en eventuele B-vitaminen. “Multivitaminen doen het meestal het beste als ze eerder op de dag worden ingenomen, omdat de B-vitaminen die erin zitten de stofwisseling en hersenfunctie misschien te veel stimuleren voor een ontspannen avond of voor het slapen gaan,” zegt Levin.

Hoewel de ochtend waarschijnlijk ideaal is, helpt het om je multivitaminen of prenatale/foliumzuursupplementen op een tijdstip in te nemen dat je niet vergeet. Zet de flesjes met supplementen op uw aanrecht naast uw koffiezetapparaat, zodat ze uw geheugen opfrissen wanneer u ’s ochtends een kopje koffie neemt. Of als u uw supplementen tijdens de lunch wilt innemen, bewaar ze dan in uw lunchtas of aktetas zodat u ze niet vergeet in te nemen.

Met of zonder voedsel?

De meeste supplementen moeten met voedsel worden ingenomen om de kans te verkleinen dat ze uw maag van streek maken en om de spijsvertering te stimuleren en de opname te verbeteren. Voor een beperkt aantal supplementen maakt het niet uit of je ze op een lege maag inneemt. Dus op welke moet je letten?

IJzer, magnesium en visoliesupplementen zijn de meest voorkomende boosdoeners voor spijsverteringsproblemen als ze op een lege maag worden ingenomen, dus let er extra goed op dat je deze met een maaltijd of tussendoortje inneemt.
Vetoplosbare vitamines A, D, E en K worden beter opgenomen als je ze eet met een maaltijd of tussendoortje dat ten minste een theelepel vet bevat (ongeveer 5 gram vet). Hetzelfde geldt voor uw multivitamine, die deze vitaminen bevat. Als u bijvoorbeeld uw multivitamine bij uw ontbijt neemt, zorg er dan voor dat u wat amandelboter bij uw havermout eet of avocado bij uw eieren en toast.

Wat probiotica betreft, suggereert voorlopig onderzoek dat het beter zou zijn om ze tijdens een maaltijd of 30 minuten voor de maaltijd in te nemen dan na het eten.

Blumberg wijst erop dat hydratatie ook een belangrijke rol speelt. “Vloeistofinname is vooral belangrijk voor het uiteenvallen van de tablet of capsule en voor het oplossen van in water oplosbare voedingsstoffen zoals vitamine C en B-vitamines”, zegt hij. Zorg er dus voor dat je alle supplementen wegspoelt met een groot glas water.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
pt_BRPortuguese